Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bevarandebiologi
Tema: Etiska aspekter av bevarande
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Etik: Läran om vad som är rätt och fel, och hur dessa värderingar påverkar beslut och handlingar.
- Bevarande: Åtgärder som syftar till att skydda och bevara naturliga resurser och ekosystem.
- Aktör: En individ eller organisation som spelar en aktiv roll i beslut eller handlingar rörande bevarande.
- Intressekonflikt: Situation där olika parters behov och intressen krockar, vilket kan påverka beslutsfattande.
- Naturcentrerat: Perspektiv som lägger fokus på att skydda natur och ekosystem framför mänskliga intressen.
Instuderingsfrågor
- Vad innebär begreppet etik i sammanhanget av bevarande?
- Ge exempel på etiska dilemman som kan uppstå inom bevarandebiologi.
- Vilka olika perspektiv finns det på bevarande?
- Vad är skillnaden mellan naturcentrerat och människocentrerat perspektiv?
- Nämn några aktörer som kan påverka bevarandeinsatser.
- Hur kan mänskliga intressen påverka beslut om naturskydd?
- Vad är syftet med fallstudier i undervisningen om bevarande?
- Varför är det viktigt att diskutera intressekonflikter inom bevarande?
- Vilka aspekter bör man ta hänsyn till när man fattar beslut om bevarande?
- Hur kan eleverna använda sina insikter i sin framtida karriär inom biologi?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Analys av etiskt dilemma
Välj ett etiskt dilemma inom bevarande som du finner intressant. Skriv en analys där du redogör för dilemmat, de involverade aktörerna och de intressen som är på spel. Svarslängd: ca. 500 ord (En sida)
Uppgift 2: Perspektivförändring
Välj en aktuell bevarandeåtgärd och diskutera hur perspektivet skulle kunna förändras om man ser det från ett naturcentrerat vs. människocentrerat synsätt. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Uppgift 3: Lösningsförslag
Utifrån det dilemma du valde i Uppgift 1, föreslå några möjliga lösningar eller vägval. Diskutera för- och nackdelar med var och en av dessa. Svarslängd: ca. 400 ord (En sida)