Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Datoriserad mönsterhantering 1
Tema: Tekniker för mönsterproduktion
Uppgifter
1. Reflektera över mönsterproduktion (Svar: ca. 200 ord, en sida)
Beskriv vad mönsterproduktion innebär och varför det är viktigt inom textil- och modebranschen. Diskutera hur både traditionella och digitala tekniker påverkar kvaliteten och designen av slutprodukten.
Svar:
2. Jämförelse mellan tekniker (Svar: ca. 150 ord, en halv sida)
Välj en traditionell och en digital teknik för mönsterproduktion. Redogör för fördelar och nackdelar med respektive teknik. Vilka faktorer bör man ta hänsyn till när man väljer vilken teknik som ska användas?
Svar:
3. Praktisk övning (Svar: Dokumentation och reflektion)
Välj en specifik teknik för mönsterproduktion (antingen traditionell eller digital) för att skapa ett enkelt mönster. Dokumentera de steg du tar under processen och reflektera över de val du gör. Vilka utmaningar stötte du på? Hur har din teknikval påverkat resultatet?
Svar:
4. Gruppexamination (Beskriv gärna er diskussion)
Diskutera i små grupper de olika teknikerna ni arbetat med. Vad lärde ni er av varandra och hur upplevde ni processen? Dokumentera era diskussioner och viktiga punkter.
Svar:
Exit-ticket
Som avslutning, svara på följande frågor:
- Vad innebär mönsterproduktion och varför är det viktigt?
Svar: - Nämn en traditionell teknik för mönsterproduktion.
Svar: - Vilka fördelar finns det med digitala tekniker inom mönsterproduktion?
Svar: