Kompakt AI-Knappmeny

Läxa. Gy. Design 1 – Prototyping och testning i designprocessen

Läxa

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Design 1

Tema: Prototyping och testning i designprocessen

Denna läxa syftar till att ge dig möjlighet att utforska och tillämpa kunskaperna om prototyper och testning i designprocessen. Du kommer att få möjlighet att skapa en egen prototyp, samt reflektera över testningens betydelse.

Uppgifter

1. Utveckla en prototyp

Välj en produkt som du skulle vilja utveckla en prototyp för. Det kan vara allt från en enkel kökspryl till ett koncept för en app.

  • Beskriv din valda produkt och vad syftet med den är.
  • Skapa en lågupplöst prototyp av din produkt med hjälp av grundläggande material som kartong, snören, plast, eller på andra innovativa sätt.

2. Testning av prototyp

Genomför tester på din prototyp och samla in feedback. Du kan be vänner, familj eller klasskamrater om deras synpunkter. Ställ frågor som:

  • Fungerar prototypen som tänkt?
  • Vad kan förbättras?
  • Är designen användarvänlig?

3. Dokumentation

Dokumentera din process:

  • Vad gjorde du under utvecklingen av prototypen?
  • Vilka material använde du, och varför valde du just dem?
  • Vilka resultat fick du fram under testningen? Skriv ner feedback och idéer för förbättringar.

Svarslängd: ca. 500 ord (En sida)

4. Presentation

Förbered en kort presentation av din prototyp och dina testresultat som du kan dela med klassen. Tänk på följande punkter:

  • Ge en översikt över din prototyp.
  • Diskutera feedback du fått och vad du planerar att förbättra.

5. Reflektion

Reflektera kort kring processen av att skapa och testa din prototyp. Svara på frågorna:

  • Vad lärde du dig av att skapa en prototyp?
  • Hur har testningen påverkat dina designbeslut?

Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida)

Inlämning

Inlämning av allt material ska ske senast [datum]. Se till att din dokumentation och presentation är tydlig och strukturerad.

Exit-ticket

Som en del av läxan, svara på följande frågor:

  • Vad är en prototyp?
  • Nämn en typ av prototyp och dess syfte.
  • Hur kan man testa en prototyp?

Svar: [Ditt svar här]


Modern Tillbaka-knapp