Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Dramapedagogik
Tema: Dramapedagogiska övningar och deras betydelse
Uppgifter
1. Reflektion över dramapedagogiska övningar
Välj en dramapedagogisk övning som du har varit delaktig i. Skriv en reflektion där du diskuterar följande:
– Vad var syftet med övningen?
– Vad lärde du dig genom att delta?
– Hur skulle du kunna förbättra övningen?
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Svar:
2. Studie av dramapedagogiska övningar i praktik
Förbered en kort presentation (5–10 minuter) där du beskriver en dramapedagogisk övning som du skulle vilja genomföra i klassrummet. Inkludera:
– Övningens syfte
– Målgruppen för övningen
– Hur du planerar att genomföra övningen
Svar:
3. Exit-ticket
Svara på följande frågor:
1. Vad är dramapedagogik?
2. Nämn en typ av dramapedagogisk övning.
3. Hur kan drama användas för konflikthantering?
4. Ge ett exempel på hur drama kan utveckla identitet.
5. Varför är feedback viktigt i dramapedagogiska övningar?
Svar:
4. Kreativ övning: Skapa en dramapedagogisk övning
Designa en egen dramapedagogisk övning för en specifik pedagogisk situation. Övningen ska innehålla:
– Syfte och mål
– Beskrivning av övningen
– Förväntade resultat
Var beredd att presentera övningen för klassen vid nästa lektion.
Svar:
Nästa steg
Förbered dig för nästa lektion där vi kommer att diskutera identitet och rollspel i dramapedagogik. Tänk på hur drama kan bidra till att utforska och förstå identitet.