Kompakt AI-Knappmeny

Läxa. Gy. Dramapedagogik – Improvisation som pedagogisk metod

Läxa

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Dramapedagogik

Tema: Improvisation som pedagogisk metod

Hemuppgift

Reflektera över en improvisationsövning som du har deltagit i under lektionen. Skriv en kort text där du beskriver följande:

  • Hur hjälpte improvisationsövningen dig att utveckla dina improvisationsförmågor?
  • Ge minst två exempel på konkreta situationer där du kan använda de färdigheter du har lärt dig genom improvisation.

Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida)

Gruppdiskussion

Förbered dig för en klassdiskussion nästa lektion där ni kommer att dela med er av era reflektioner. Tänk på följande frågor:

  • Vad var de mest utmanande delarna av improvisationsövningen för dig?
  • Hur kände du dig innan och efter övningen?
  • Hur tror du att improvisation kan användas i andra sammanhang än i drama?

Exit-ticket

Besvara kort följande frågor och ha dem redo att lämna in vid nästa lektion:

  • Vad är syftet med improvisation i dramapedagogik?
  • Nämn en grundprincip för improvisation.
  • Ge ett exempel på en improvisationsövning.
  • Hur kan improvisation bidra till problemlösning?

Svarslängd: Använd korta meningar för att svara på varje fråga.

Extra uppgift (valfri)

Om du vill fördjupa dig ytterligare kan du läsa en artikel eller en bok om improvisation och skriva en sammanfattning av vad du lärt dig. Förbered några tankar att dela med klassen.

”Improvisation är konsten att veta vad du ska göra när du inte vet vad du ska göra.” — Keith Johnstone


Modern Tillbaka-knapp