Hemuppgift
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1b
Tema: Historiebruk
Uppgift 1: Analysera Historiebruk
I denna uppgift ska du analysera hur olika aktörer använder historien för att främja specifika syften. Läs och besvara följande fråga:
Fråga: Välj en historisk händelse eller person och analysera hur denna har använts i olika sammanhang och för olika syften. Ge minst två konkreta exempel på hur historien har använts, och reflektera över varför den historiska händelsen eller personen har tolkats och använts på detta sätt.
Svar:
_(Svarslängd: ca 300 ord, en halv sida)_
Uppgift 2: Källkritik
I denna uppgift ska du arbeta källkritiskt med två olika källor som berör samma historiska händelse. Välj två olika typer av källor (t.ex. en tidningsartikel och ett historiskt brev) och besvara följande frågor:
Frågor:
1. Vilka är källornas upphovsmän och i vilket syfte skapades respektive källa?
2. Vilka likheter och olikheter finns mellan de två källornas beskrivningar av händelsen?
3. Hur kan de olika upphovsmännens syften och perspektiv ha påverkat hur de framställde händelsen?
Svar:
1.
Svar:
2.
Svar:
3.
Svar:
Uppgift 3: Historiebruk i dagens samhälle
Fyll i tabellen nedan genom att identifiera hur historia används i följande sammanhang idag. Ge konkreta exempel och förklara kortfattat hur och varför historien används på detta sätt.
Sammanhang | Exempel | Hur och varför används historien? |
---|---|---|
Politik | ||
Minnesmärken och museer | ||
Media (t.ex. filmer, böcker, nyheter) |
Uppgift 4: Reflektion (Svarslängd: ca 200 ord, en halv sida)
Reflektera över hur din egen förståelse av historia har påverkats av de sätt som historiska händelser och personer framställs i populärkultur och den bredare samhällsdiskursen.
Svar:
Genom att arbeta med dessa uppgifter kommer du att utveckla din förmåga att kritiskt analysera hur historia används för olika syften och att reflektera över källmaterial och dess tolkning.
Lycka till med arbetet!