Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Personlig försäljning 1
Tema: Säljstrategier och kundbeteenden
Uppgifter
1. Reflektion över säljstrategier
Beskriv kortfattat vad säljstrategier innebär och varför de är viktiga för företag. Använd minst 150 ord för din reflektion.
Svar:
2. Analys av kundbeteenden
Välj en produkt du känner till och beskriv de psykologiska och sociala faktorer som kan påverka kundens beslut att köpa produkten. Diskutera också eventuella kundmönster du observerat. Skriv minst 200 ord.
Svar:
3. Utveckling av egen säljstrategi
Skapa en egen säljstrategi för en vald produkt. Inkludera en analys av målgrupp, val av marknadsföringskanaler samt utformning av reklambudskap. Din säljstrategi bör vara minst 300 ord (en halv sida).
Svar:
4. Exit-ticket – Självbedömning
Besvara följande frågor kortfattat:
– Vilka faktorer påverkar kundbeteende?
Svar:
– Nämn två olika säljstrategier.
Svar:
– Varför är det viktigt att förstå sina kunder?
Svar:
5. Gruppdiskussion (valfritt)
Diskutera med en eller flera klasskamrater de säljstrategier ni anser vara mest effektiva och varför. Notera några punkter från diskussionen.
Svar: