Läxa. Gy. Receptions- och konferensservice – Kundservice i receptionen

Hemläxa

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Receptions- och konferensservice

Tema: Kundservice i receptionen

Ordkollen

Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  • Kundservice: Tjänster och stöd som erbjuds till kunder för att möta deras behov och förväntningar.
  • Empati: Förmågan att förstå och dela en annan persons känslor och perspektiv.
  • Aktivt lyssnande: En kommunikationsteknik som innebär att man verkligen uppmärksammar vad den andra personen säger.
  • Klagomålshantering: Strategier och metoder för att bemöta och lösa kunders klagomål på ett effektivt sätt.
  • Återkoppling: Informationen som ges tillbaka till en person för att ge dem klarhet om hur deras prestationer uppfattas.

Instuderingsfrågor

  1. Vad kännetecknar bra kundservice?
  2. Vilka är de viktigaste aspekterna av aktivt lyssnande?
  3. Hur kan empatisk kommunikation förbättra kundservice?
  4. Beskriv en effektiv process för klagomålshantering.
  5. Varför är återkoppling viktigt i kundinteraktioner?
  6. Hur kan man identifiera en kunds behov under en första interaktion?
  7. Vilka tekniker kan användas för att lugna ned en upprörd kund?
  8. Ge exempel på hur man visar förståelse i en kundsituation.
  9. Hur kan man mäta kundens nöjdhet efter en interaktion?
  10. Vad innebär det att bygga långvariga kundrelationer?

Skrivuppgift

Uppgift 1: Reflekterande uppsats

Du ska skriva en reflekterande uppsats om en kundserviceupplevelse (positiv eller negativ) som du har varit med om. Analysera hur situationen hanterades, vad som fungerade bra och vad som kunde ha gjorts annorlunda, samt koppla dina insikter till de principer som diskuterats under lektionen.

Svarslängd: ca. 600 ord (1 sida)

Uppgift 2: Rollspelsreflektion

Efter att ha deltagit i rollspel, skriv en kort reflektion om vad du lärde dig från övningen. Vilka strategier fungerade bäst? Hur kände du dig som både kund och receptionist?

Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)

Uppgift 3: Skapa en kundserviceplan

Skapa en enkel kundserviceplan för en fiktiv reception. Inkludera nyckelprinciper för god kundservice, rutiner för klagomålshantering och hur du skulle arbeta för att bygga relationer med kunderna.

Svarslängd: ca. 500 ord (1 sida)


×