Kompakt AI-Knappmeny

Läxa. Gy. Tyska 3 – Passiv och aktiv: Skillnader och användning

Hemläxa

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 3

Tema: Passiv och aktiv: Skillnader och användning

Ordkollen

Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  • Aktiv: En meningsstruktur där subjektet utför handlingen.
  • Passiv: En meningsstruktur där subjektet påverkas av handlingen snarare än att utföra den.
  • Hjälpverb: Verb som används tillsammans med ett huvudverb för att bilda olika tempus och former, t.ex. „werden” i passiv.
  • Particip II: Den andra participformen av ett verb, används för att bilda passiv.
  • Ordföljd: Den arrangemang av ord i en mening, vilket påverkar hur meningen förstås.

Instuderingsfrågor

  • 1. Vad innebär aktiv form i en mening?
  • 2. Hur känner man igen en passiv mening?
  • 3. Vilket hjälpverb används för att bilda passiv i tyskan?
  • 4. Ge ett exempel på hur ett verb böjs i passiv.
  • 5. När rekommenderas det att använda passiv istället för aktiv form?
  • 6. Hur kan ordföljden förändras när man omformulerar från aktiv till passiv?
  • 7. Vilken roll spelar substantivets placering i passiva meningar?
  • 8. Vad är syftet med att använda passiv i skrivande och talande?
  • 9. Kan alla verb bilda passiv? Motivera ditt svar.
  • 10. Hur kan man öva skillnaden mellan aktiv och passiv i praktiken?

Skrivuppgift

Uppgift 1: Omformulera meningar

Välj fem meningar i aktiv form från en text du har läst eller skrivit. Omformulera dem till passiv form. Skriv ned dina omformuleringar.

Svar:

Uppgift 2: Skapa exempelmeningar

Skapa tre meningar i passiv form och tre i aktiv form på svenska. Översätt dem sedan till tyska. Skriv ned dina exempel.

Svar:

Uppgift 3: Dialogövning

I en grupp om 3-4 personer, skriv en kort dialog (ca 150 ord, en sida) där ni inkluderar både aktiv och passiv form. Presentera dialogen för klassen. Skriv ned dialogen och reflektera kort över hur ni använde aktiv och passiv form.

Svar:


Modern Tillbaka-knapp
×