Ämne: Matematik
Årskurs: 4
Tema: Omvandla längd
Denna läxa i Matematik för Årskurs 4 handlar om att omvandla längdenheter. Syftet är att ge elever möjlighet att repetera och stärka sin förståelse för hur man växlar mellan olika längdmått, vilket är en viktig grund för att kunna lösa uppgifter i vardag och skola. Läxan stödjer både repetition och utveckling av praktiska färdigheter kopplat till centralt innehåll för området.
Läxan kan anpassas genom att ge enklare exempel eller stödmaterial för elever som behöver extra hjälp och ge fler utmanande uppgifter för de som vill utvecklas vidare.
Ordkollen
Här listas tolv ämnesord inom temat längd och omvandling:
- Meter: En längdenhet som är ungefär lika med steglängden hos en vuxen person.
- Centimeter: En längdenhet som är 1/100 av en meter.
- Millimeter: En längdenhet som är 1/1000 av en meter.
- Kilometer: En längdenhet som är 1000 meter.
- Längdenhet: En måttenhet för att mäta längd.
- Omvandla: Att byta från en enhet till en annan.
- Enhet: Det man mäter i, till exempel meter eller kilogram.
- Omvandlingsfaktor: Tal man multiplicerar eller dividerar med för att byta enhet.
- Decimeter: En längdenhet som är 1/10 av en meter.
- Skala: Förhållandet mellan en ritning eller modell och verkligheten.
- Måttband: Verktyg för att mäta längd.
- Translator: En person som översätter, men här kan man tänka på att “översätta” mellan enheter.
Instuderingsfrågor
- Hur många centimeter är det på en meter?
- Hur många millimeter är det på en centimeter?
- Hur omvandlar man 5000 millimeter till meter?
- Vad är skillnaden mellan en kilometer och en meter?
- Hur många decimeter går det på en meter?
- Om du har 3 meter hur många centimeter har du då?
- Skriv hur man omvandlar 1200 centimeter till meter.
- Varför är det viktigt att kunna omvandla längder?
- Ge ett exempel på när man kan behöva använda kilometer.
- Hur många millimeter är det på två meter?
- Vad betyder omvandlingsfaktor?
- Hur kan du kontrollera att din omvandling är rätt?
Övning
Nedan listas uppgifter med fyra svarsalternativ. Ringa in det som är rätt.
Uppgift | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1. Hur många centimeter är det på 1 m? | 10 cm | 100 cm | 1000 cm | 1 cm |
2. Hur många millimeter är 1 cm? | 10 mm | 100 mm | 1 mm | 1000 mm |
3. 5000 mm är lika med: | 50 m | 0,5 m | 5 m | 500 m |
4. Hur många meter är det på 3 km? | 300 m | 30 m | 3000 m | 30000 m |
5. 7 meter i centimeter blir: | 700 cm | 70 cm | 7 cm | 7000 cm |
6. Hur många decimeter går det på 1 meter? | 100 | 10 | 1 | 1000 |
7. Omvandla 1200 cm till meter | 1,2 m | 12 m | 0,12 m | 120 m |
8. Vad är 15 dm i meter? | 1,5 m | 0,15 m | 15 m | 150 m |
9. Hur många millimeter är 2 meter? | 2000 mm | 200 mm | 20 mm | 2 mm |
10. 0,8 km är: | 800 m | 80 m | 8000 m | 8 m |
11. 2500 mm är lika med: | 25 m | 2,5 m | 0,25 m | 250 m |
12. Hur många centimeter är 0,5 meter? | 5 cm | 50 cm | 500 cm | 0,5 cm |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Längder i mitt hem
Beskriv vad som finns i ditt hem som kan mätas med olika längdenheter. Du kan använda meter, centimeter och millimeter. Ge minst fem exempel och skriv hur lång varje sak är.
Svarslängd: ca 150 ord (ungefär en halv sida A4)
Skrivuppgift 2: Omvandla mellan enheter
Välj tre olika längder i meter och skriv om dem i centimeter och millimeter. Förklara hur du gjorde omvandlingen och vilka tal du multiplicerade med.
Svarslängd: ca 250 ord
Skrivuppgift 3: En berättelse om en längdresa
Skriv en kort berättelse där du reser till tre olika platser. Berätta hur långt du reser i kilometer, meter och centimeter. Använd både omvandlingar och beskriva hur olika mått jämförs.
Svarslängd: ca 300 ord (en halv sida A4)