Kompakt AI-Knappmeny

Läxa. Matematik – Utforska mönster och talföljder. [Åk. 7 – 9]

Matematikläxa: Utforska mönster och talföljder

Redogörelse:

  • Årskurs: 7-9
  • Ämne: Matematik
  • Tema: Utforska mönster och talföljder

Ordkollen

Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  1. Talföljd: En sekvens av tal arrangerade i en specifik ordning enligt ett visst mönster eller regel.
  2. Aritmetisk talföljd: En talföljd där skillnaden mellan på varandra följande termer är konstant.
  3. Geometrisk talföljd: En talföljd där varje term efter den första erhålls genom att multiplicera föregående term med ett konstant tal.
  4. Rekurrensrelation: En ekvation som definierar varje term i en talföljd utifrån en eller flera föregående termer.
  5. Kvadratnummer: Tal som är produkten av ett heltal multiplicerat med sig själv, t.ex. 1, 4, 9, 16.
  6. Primtal: Ett heltal större än 1 som endast är delbart med 1 och sig självt.
  7. Fibonacci-tal: En talföljd där varje tal är summan av de två föregående, vanligtvis startande med 0 och 1.
  8. Mönster: Ett upprepande arrangemang eller struktur som kan identifieras och beskrivas med hjälp av regler eller formler.
  9. Progression: En systematisk förändring i en talföljd, såsom en aritmetisk eller geometrisk progression.
  10. Term: Varje enskilt tal i en talföljd.

Instuderingsfrågor

  1. Vad är skillnaden mellan en aritmetisk och en geometrisk talföljd?
  2. Ge ett exempel på en geometrisk talföljd.
  3. Hur definieras en rekurrensrelation?
  4. Vilket är det femte Fibonacci-talet?
  5. Varför är 17 ett primtal?
  6. Vad är formeln för den n:e termen i en aritmetisk talföljd?
  7. Hur identifierar du ett kvadratnummer?
  8. Vad är summan av de första fem termerna i en geometrisk talföljd med startvärde 2 och kvoten 3?
  9. Beskriv ett praktiskt exempel där mönster och talföljder används.
  10. Hur kan du använda talföljder för att lösa problem inom naturvetenskapen?

Övning

Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.

Uppgift A B C D
1. Vad är den gemensamma differensen i talföljden 5, 8, 11, 14,…? A) 2 B) 3 C) 5 D) 4
2. Vilken är den tredje termen i den geometriska talföljden 2, 6,…? A) 12 B) 18 C) 6 D) 8
3. Vad är nästa tal i Fibonacci-följden: 0, 1, 1, 2, 3,…? A) 4 B) 5 C) 6 D) 3
4. Vilket av följande är ett primtal? A) 9 B) 11 C) 15 D) 21
5. Vad är formeln för den n:e termen i en aritmetisk talföljd med första termen 4 och differens 2? A) 4 + 2n B) 4 + (n-1)×2 C) 4 × 2^n D) 4 – 2n
6. Vilket av följande är ett kvadratnummer? A) 7 B) 16 C) 18 D) 20
7. Vad är den gemensamma kvoten i talföljden 3, 9, 27,…? A) 2 B) 3 C) 4 D) 5
8. Vilken term är fjärde i talföljden 2, 5, 10, …? A) 12 B) 13 C) 15 D) 20
9. Vilket tal kommer näst i följande mönster: 2, 4, 8, 16,…? A) 18 B) 20 C) 32 D) 24
10. Om den första termen i en geometrisk talföljd är 5 och kvoten är 2, vad är den tredje termen? A) 10 B) 15 C) 20 D) 25

Skrivuppgifter

Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.

Skrivuppgift 1: Identifiera mönstret

Beskriv ett mönster du ofta ser i vardagen och förklara hur du kan beskriva det med hjälp av en talföljd. Ge exempel på hur mönstret fortsätter.
Svarslängd: ca. 200 ord (En liten sida)

Skrivuppgift 2: Skapa en talföljd

Skapa din egen aritmetiska eller geometriska talföljd. Skriv ner de första tio termerna och formulera regeln som beskriver hur täljden bildas. Diskutera hur denna talföljd kan användas för att lösa ett praktiskt problem.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)

Skrivuppgift 3: Analysera och jämför

Välj två olika talföljder, till exempel en aritmetisk och en geometrisk. Analysera deras egenskaper, jämför deras tillväxt och diskutera deras tillämpningar inom olika områden, såsom naturvetenskap eller ekonomi. Reflektera över vilken talföljd som är mest användbar i specifika situationer och varför.
Svarslängd: ca. 400 ord (Två sidor)



Modern Tillbaka-knapp
×