Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: SFI kurs B
Tema: Självrättande uppgift (Grammatik)
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Självrättande: En uppgift som gör det möjligt för eleven att kontrollera sina egna svar.
- Test: En uppgift eller ett prov för att mäta kunskaper.
- Grammatik: Reglerna för hur man använder ett språk, inklusive ordklasser och meningsbyggnad.
- Korrekt: Att något är rätt eller utan fel.
- Svar: En reaktion eller åsikt på en fråga eller uppgift.
- Beskrivning: Att förklara eller återge information om något.
- Uppgift: En aktivitet eller något som ska genomföras.
- Övning: En aktivitet för att förbättra färdigheter.
- Utvärdera: Att bedöma eller granska något.
- Resultat: Utfallet av en uppgift eller test.
Instuderingsfrågor
- Vad menas med självrättande uppgifter?
- Hur kan man kontrollera sina svar i en självrättande uppgift?
- Vilka delar av grammatiken kan man öva med självrättande uppgifter?
- Ge ett exempel på en självrättande övning.
- Hur kan du använda resultatet från en självrättande uppgift för att förbättra dina kunskaper?
- Vad är skillnaden mellan en uppgift och en övning?
- Hur kan man använda feedback från självrättande uppgifter?
- Vad tycker du om att använda självrättande uppgifter i ditt lärande?
- Kan självrättande uppgifter användas för alla ämnen? Motivera.
- Vilka fördelar och nackdelar finns med självrättande uppgifter?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Beskrivning | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1. Vad betyder självrättande? | Man rättar själv | Läraren rättar | Ingen rättning | Ingen aktivitet |
2. Vilka språkdelar övas i grammatik? | Endast substantiv | Endast verb | Verb, substantiv och adjektiv | Inga språkdelar |
3. Vad kallas det som beskriver något? | Adjektiv | Verb | Substantiv | Pronomen |
4. Hur kan du veta om ett svar är korrekt? | Genom feedback | Gissa | Ingen aning | Fråga läraren |
5. Vad ger ett resultat från en uppgift? | Inga fördelar | Information | Känslor | Ingen idé |
6. Vad kan en beskrivning innehålla? | Endast siffror | Ord och meningar | Känslor | Oklart |
7. Vad är en övning? | Stilonåda | En aktivitet | En fråga | Ingen uppgift |
8. Vad menas med att utvärdera? | Bedöma något | Göra något | Studera något | Att glömma |
9. Vad är ett resultat i skolan? | Ett papper | En bedömning | En lärdom | Ingen idé |
10. Kan självrättande uppgifter vara roliga? | Nej | Ja | Ibland | Aldrig |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: *Enkel*
Skriv en kort text (50-100 ord) där du förklarar vad en självrättande uppgift är. Använd exempel.
Skrivuppgift 2: *Medel*
Beskriv hur du använder självrättande uppgifter för att förbättra din grammatik. Skriv en text (200-300 ord) som ger exempel på olika övningar. Svarslängd: ca 250 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 3: *Svår*
Skriv en uppsats (300-400 ord) där du reflekterar över fördelarna och nackdelarna med självrättande uppgifter i språkinlärning. Ge praktiska exempel på hur dessa kan tillämpas i SFI-undervisningen. Svarslängd: ca 350 ord (En sida).
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör läxan svårare
- 📉 Enklare – Gör läxan enklare