Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Funktionsnedsättning
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Funktionsnedsättning: En nedsättning av någon funktion i kroppen eller sinnet.
- Inkludering: Processen att göra något tillgängligt för alla, oavsett hinder.
- Stigma: Negativa uppfattningar och stereotyper som knyts till en person eller grupp.
- Normer: Oskrivna regler och förväntningar som påverkar hur vi beter oss.
- Tillgänglighet: Hur lätt det är att få tillgång till något, speciellt för personer med funktionsnedsättningar.
- Anpassning: Ändringar eller justeringar som görs för att bättre passa individens behov.
- Empati: Förmågan att förstå och dela känslor hos andra.
- Diskriminering: Orättvis behandling av individer baserat på egenskaper som funktionsnedsättning.
- Samhällsengagemang: Aktivt deltagande i frågor som berör samhället.
- Resurs: Stöd eller hjälpmedel som underlättar för individen.
Instuderingsfrågor
- Vad handlar filmen “Hur många lingon finns det i världen?” om?
- Hur framställs funktionsnedsättning i filmen?
- Vilka känslor väcker filmen hos dig som tittare?
- Vilka normer relaterade till funktionsnedsättning belyses i filmen?
- Hur kan samhället bli mer inkluderande för personer med funktionsnedsättning?
- Beskriv hur karaktärerna i filmen bemöter varandra.
- Vilka situationer i filmen illustrerar stigma kopplat till funktionsnedsättning?
- Hur har filmens berättelse påverkat din syn på funktionsnedsättningar?
- Vilken roll spelar humor i filmen och hur kopplas det till dess tema?
- Vilka aspekter av tillgänglighet berörs i filmen?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Beskrivning | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1. Vad är temat för filmen? | Kärlek | Funktionsnedsättning | Krig | Vänskap |
2. Hur reagerar karaktärerna på funktionsnedsättning? | Med likgiltighet | Med empati | Genom att ignorera | De är rädda |
3. Vilken känsla dominerar i filmen? | Glädje | Sorg | Ångest | Apati |
4. Vad vill filmen få publiken att tänka på? | Om ekonomisk kris | Om funktionsnedsättning | Om vänskap | Om mat |
5. Hur skapar filmen en känsla av inkludering? | Genom musik | Genom skämt | Genom relationer | Genom färger |
6. Vilka typer av funktionsnedsättningar nämns i filmen? | Fysiska | Kognitiva | Psykiska | Alla ovanstående |
7. Vad säger filmen om normer i samhället? | De är föråldrade | De är oflexibla | De kan påverka vårt tänkande | De är okej |
8. Hur beskriver filmen människor med funktionsnedsättning? | Som hjälplösa | Som inspirerande | Som normala människor | Som ensamma |
9. Vilket budskap skickar filmen om framtiden? | Det finns hopp | Det blir värre | Ingen förändring | Omöjligt att förändras |
10. Vad gör karaktärer för att stödja varandra? | De tävlar | De pratar | De ignorerar | De argumenterar |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Reflektion kring filmen
Skriv en personlig reflektion över filmen och dess budskap. Hur påverkar filmen dina tankar om funktionsnedsättningar? Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 2: Analys av karaktärerna
Välj en karaktär från filmen och skriv en analys av denna karaktärs utveckling och hur de relaterar till temat funktionsnedsättning. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv till en sida).
Skrivuppgift 3: Debattartikel
Skriv en debattartikel om hur samhället kan bli mer inkluderande för personer med funktionsnedsättning. Använd exempel från filmen för att stödja dina argument. Svarslängd: ca. 500 ord (En till två sidor).