“`html
Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Kritiskt tänkande och mediekunskap
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Kritiskt tänkande: Förmågan att analysera och bedöma information och argumentets kvalitet.
- Mediekunskap: Förståelse och kunskap om hur medier fungerar och påverkar samhälle och individer.
- Informationssökning: Processen att aktivt leta efter information i olika källor.
- Källkritik: Bedömning av källors trovärdighet och relevans.
- Argumentation: Konst att presentera och försvara idéer och åsikter på ett övertygande sätt.
- Perspektiv: Olika synsätt och vinklar på ett ämne eller en fråga.
- Digitala medier: Medier som använder digital teknik för att skapa och sprida innehåll.
- Sociala medier: Plattformer där användare kan skapa och dela innehåll samt interagera med varandra.
- Nyhetsvärdering: Bedömning av vad som är viktigt och värt att rapportera i nyheter.
- Mediaetik: Regler och riktlinjer som styr mediernas arbete och ansvar.
Instuderingsfrågor
- Vad menas med kritiskt tänkande och hur kan det tillämpas i mediasammanhang?
- Vilka faktorer bör man beakta när man bedömer källors trovärdighet?
- Hur påverkar sociala medier vår perception av nyheter?
- Vad är skillnaden mellan objektiv och subjektiv journalistik?
- Ge exempel på hur digitala medier kan forma nyhetsrapportering.
- Vilka är de mest vanliga fallgroparna i informationssökning?
- Hur kan man använda perspektiv för att förstå en nyhetsartikel bättre?
- Vad omfattar mediaetik och varför är den viktig?
- Hur kan vi skydda oss mot desinformation på nätet?
- Vilka metoder kan användas för att skapa en övertygande argumentation?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Fråga/Definition | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Vad innebär källkritik? | Att tro på allt man läser | Att bedöma källors trovärdighet | Att skriva ner källor | Att använda en enda källa |
Vad styr mediers arbete? | Ekonomisk vinning | Mediaetik | Idéer | Populära åsikter |
Vad är en nyhetsvärdering? | Att berätta nyheter | Att avgöra vad som är värt att rapportera | Att läsa gamla nyheter | Att censurera innehåll |
Vilket perspektiv granskas oftast i nyhetsartiklar? | Personligt perspektiv | Offentligt perspektiv | Objektivt perspektiv | Subjektivt perspektiv |
Vad är skillnaden mellan journalistik och propaganda? | Ingen skillnad | Syftet med innehållet | Formatet av innehållet | Språkbruket |
Vad kan vara en fallgrop i informationssökning? | Att använda flera källor | Att kontrollera fakta | Att tro på gemensamma uppfattningar | Att söka i biblioteket |
Vad är ett argument? | En åsikt utan underlag | En åsikt med stöd av fakta | En känsla | En provokation |
Hur kan vi identifiera desinformation? | Genom att tro på vad andra säger | Genom att kolla flera källor | Genom att alltid dela | Genom att stänga av nyheterna |
Vad betyder mediekunskap? | Totalt okunnighet om media | Kunskap om hur media fungerar | Att inte läsa tidningar | Att följa trender |
Hur bör vi interagera med sociala medier? | Å ena sidan | Medvetet och reflekterat | Utan att tänka | Genom att dela allt |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: *Analysera en nyhetsartikel*
Skriv en analys av en nyhetsartikel av eget val. Fokusera på källkritik och argumentation. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 2: *Diskutera mediekunskapens betydelse*
Diskutera hur mediekunskap påverkar individers och samhällens agerande. Ge exempel och reflektera över relevansen i dagens informationssamhälle. Svarslängd: ca. 500 ord (En sida).
Skrivuppgift 3: *Mina tankar om kritiskt tänkande*
Reflektera över betydelsen av kritiskt tänkande i din egen vardag. Beskriv situationer där du har tillämpat kritiskt tänkande. Svarslängd: ca. 400 ord (En sida).
“`