Kompakt AI-Knappmeny

Läxa. Svenska – Argumenterande text: struktur och stil. [Åk. 7 – 9]

Läxa: Argumenterande text – Struktur och stil

Redogörelse

Årskurs: Åk. 7 – 9
Ämne: Svenska
Tema: Ska mobiltelefoner vara tillåtna i skolan


Ordkollen

Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  1. Argument
    Påståenden som används för att stödja eller motsätta sig en tes.

  2. Tes
    Huvudpåståendet i en argumenterande text som författaren vill övertyga läsaren om.

  3. Motargument
    Argument som ställer sig emot eller ifrågasätter tesen.

  4. Struktur
    Den övergripande uppbyggnaden av en text, inklusive inledning, huvuddel och avslutning.

  5. Retorik
    Konsten att övertyga genom språkbruk och stilmedel.

  6. Övertygelse
    Förmågan att få andra att tro på eller acceptera ens argument.

  7. Resonemang
    Logisk utläggning av argument och tankegångar.

  8. Källkritik
    Metod för att bedöma trovärdigheten hos information och källor.

  9. Exempel
    Specifika fall eller situationer som används för att illustrera ett argument.

  10. Slutsats
    Den avslutande delen av en argumenterande text som sammanfattar huvudpoängerna och återkopplar till tesen.


Instuderingsfrågor

  1. Vad är en tes i en argumenterande text?
  2. Hur skiljer sig ett motargument från ett stödjande argument?
  3. Vilka tre delar brukar en argumenterande text ha?
  4. Varför är källkritik viktigt i argumenterande texter?
  5. Ge ett exempel på ett retoriskt verktyg.
  6. Hur kan exempel användas effektivt i en argumentation?
  7. Vad bör ingå i en stark avslutning?
  8. Varför är struktur viktig i en argumenterande text?
  9. Hur kan du övertyga läsaren om din tes?
  10. Vad innebär begreppet resonemang?

Övning

Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.

Uppgift A B C D
1. Vad är en tes? a) En frågeställning b) Ett huvudargument c) En motivering d) En avslutning
2. Vilken del av texten presenterar motargument? a) Inledning b) Huvuddel c) Avslutning d) Mellandel
3. Vad används retorik till? a) Att informera b) Att underhålla c) Att övertyga d) Att beskriva
4. Vilket är ett exempel på ett övertygande verktyg? a) Repetition b) Stavfel c) Kort mening d) Rubrik
5. Vad innebär källkritik? a) Att hitta fler källor b) Att bedöma källors trovärdighet c) Att skriva ner källor d) Att ignorera källor
6. Var bör en slutsats placeras? a) I början b) I mitten c) I slutet d) Var som helst
7. Vad är syftet med ett resonemang? a) Att berätta en historia b) Att logiskt stödja argument c) Att beskriva miljö d) Att ge exempel
8. Hur kan exempel stärka ett argument? a) Genom att komplicera det b) Genom att illustrera det c) Genom att förkorta det d) Genom att ifrågasätta det
9. Vilken del av texten introducerar tesen? a) Inledning b) Huvuddel c) Avslutning d) Mellandel
10. Vad är en struktur i en text? a) Antalet ord b) Uppbyggnaden av texten c) Valet av tema d) Typen av tecken

Skrivuppgifter

Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.

Skrivuppgift 1: Min åsikt om mobiltelefoner i skolan

Skriv en kort argumenterande text där du förklarar varför du tycker att mobiltelefoner ska vara tillåtna eller inte tillåtna i skolan. Använd minst två argument som stödjer din åsikt.
Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida)

Skrivuppgift 2: Fördelar och nackdelar med mobiltelefoner i skolan

Diskutera både fördelar och nackdelar med att elever får använda mobiltelefoner i skolan. Ge minst två argument för respektive emot. Avsluta med din egen ståndpunkt.
Svarslängd: ca. 350 ord (En och en halv sida)

Skrivuppgift 3: Mobiltelefoners påverkan på lärande och social interaktion

Analysera hur mobiltelefonernas närvaro i skolmiljön påverkar både elevernas lärande och deras sociala interaktioner. Använd relevanta källor och exempel för att underbygga din analys.
Svarslängd: ca. 400 ord (Två sidor)



Modern Tillbaka-knapp