Läxa: Argumenterande text – Struktur och stil
Redogörelse
Årskurs: Åk. 7 – 9
Ämne: Svenska
Tema: Ska mobiltelefoner vara tillåtna i skolan
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
-
Argument
Påståenden som används för att stödja eller motsätta sig en tes. -
Tes
Huvudpåståendet i en argumenterande text som författaren vill övertyga läsaren om. -
Motargument
Argument som ställer sig emot eller ifrågasätter tesen. -
Struktur
Den övergripande uppbyggnaden av en text, inklusive inledning, huvuddel och avslutning. -
Retorik
Konsten att övertyga genom språkbruk och stilmedel. -
Övertygelse
Förmågan att få andra att tro på eller acceptera ens argument. -
Resonemang
Logisk utläggning av argument och tankegångar. -
Källkritik
Metod för att bedöma trovärdigheten hos information och källor. -
Exempel
Specifika fall eller situationer som används för att illustrera ett argument. -
Slutsats
Den avslutande delen av en argumenterande text som sammanfattar huvudpoängerna och återkopplar till tesen.
Instuderingsfrågor
- Vad är en tes i en argumenterande text?
- Hur skiljer sig ett motargument från ett stödjande argument?
- Vilka tre delar brukar en argumenterande text ha?
- Varför är källkritik viktigt i argumenterande texter?
- Ge ett exempel på ett retoriskt verktyg.
- Hur kan exempel användas effektivt i en argumentation?
- Vad bör ingå i en stark avslutning?
- Varför är struktur viktig i en argumenterande text?
- Hur kan du övertyga läsaren om din tes?
- Vad innebär begreppet resonemang?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Uppgift | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1. Vad är en tes? | a) En frågeställning | b) Ett huvudargument | c) En motivering | d) En avslutning |
2. Vilken del av texten presenterar motargument? | a) Inledning | b) Huvuddel | c) Avslutning | d) Mellandel |
3. Vad används retorik till? | a) Att informera | b) Att underhålla | c) Att övertyga | d) Att beskriva |
4. Vilket är ett exempel på ett övertygande verktyg? | a) Repetition | b) Stavfel | c) Kort mening | d) Rubrik |
5. Vad innebär källkritik? | a) Att hitta fler källor | b) Att bedöma källors trovärdighet | c) Att skriva ner källor | d) Att ignorera källor |
6. Var bör en slutsats placeras? | a) I början | b) I mitten | c) I slutet | d) Var som helst |
7. Vad är syftet med ett resonemang? | a) Att berätta en historia | b) Att logiskt stödja argument | c) Att beskriva miljö | d) Att ge exempel |
8. Hur kan exempel stärka ett argument? | a) Genom att komplicera det | b) Genom att illustrera det | c) Genom att förkorta det | d) Genom att ifrågasätta det |
9. Vilken del av texten introducerar tesen? | a) Inledning | b) Huvuddel | c) Avslutning | d) Mellandel |
10. Vad är en struktur i en text? | a) Antalet ord | b) Uppbyggnaden av texten | c) Valet av tema | d) Typen av tecken |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Min åsikt om mobiltelefoner i skolan
Skriv en kort argumenterande text där du förklarar varför du tycker att mobiltelefoner ska vara tillåtna eller inte tillåtna i skolan. Använd minst två argument som stödjer din åsikt.
Svarslängd: ca. 200 ord (En halv sida)
Skrivuppgift 2: Fördelar och nackdelar med mobiltelefoner i skolan
Diskutera både fördelar och nackdelar med att elever får använda mobiltelefoner i skolan. Ge minst två argument för respektive emot. Avsluta med din egen ståndpunkt.
Svarslängd: ca. 350 ord (En och en halv sida)
Skrivuppgift 3: Mobiltelefoners påverkan på lärande och social interaktion
Analysera hur mobiltelefonernas närvaro i skolmiljön påverkar både elevernas lärande och deras sociala interaktioner. Använd relevanta källor och exempel för att underbygga din analys.
Svarslängd: ca. 400 ord (Två sidor)