Språkbruk och stil i debattartiklar

Redogörelse
Årskurs: 7 – 9
Ämne: Svenska
Tema: Språkbruk och stil i debattartiklar


Ordkollen

Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  1. Debattartikel
    En text som uttrycker åsikter i en aktuell fråga och försöker övertyga läsaren om en viss ståndpunkt.

  2. Argument
    Skäl eller resonemang som stödjer en åsikt eller slutsats i en diskussion.

  3. Retorik
    Konsten att tala eller skriva på ett övertygande sätt.

  4. Sakkunskap
    Djup förståelse och kunskap inom ett specifikt ämnesområde.

  5. Narrativ
    En berättelse eller struktur som används för att framföra ett budskap eller en åsikt.

  6. Tonfall
    Textens attityd eller känsla, hur författaren uttrycker sig.

  7. Ironi
    Ett uttryck där man säger motsatsen till vad man menar, ofta för att framhäva en poäng.

  8. Kilde
    Den eller det material som används för att stödja ett argument eller påstående.

  9. Stilhöjd
    Användning av särskilda språkliga verktyg för att förstärka textens budskap.

  10. Desinformation
    Spridning av falsk eller vilseledande information för att påverka opinionen.


Instuderingsfrågor

  1. Vad är syftet med en debattartikel?
  2. Nämn två olika typer av argument som kan användas i en debattartikel.
  3. Hur kan retorik påverka läsarens uppfattning?
  4. Varför är sakkunskap viktig i en debattartikel?
  5. Ge ett exempel på hur narrativ kan användas i en debattartikel.
  6. Vad menas med tonfall i en text?
  7. Hur kan ironi förstärka ett budskap i en debattartikel?
  8. Varför är det viktigt att ange källor i en debattartikel?
  9. Vad innebär stilhöjd och hur kan det användas effektivt?
  10. Vilka risker finns med desinformation i debattartiklar?

Övning

Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.

UppgiftABCD
1. Vad är huvudsyftet med en debattartikel?Att underhålla läsarenAtt informera utan att övertygaAtt uttrycka och övertyga om en åsiktAtt beskriva en händelse
2. Vilken retorisk figur innebär att förstärka ett argument?MetaforHyperbolAlliterationOnomatopoesi
3. Vad betyder tonfall i en text?Textens lydlighetTextens känsla eller attitydTextens längdTextens struktur
4. Vilket av följande är ett exempel på ett vädjan till förnuft?“Du måste tänka logiskt”“Renhållningen är viktig”“Oroa dig inte så mycket”“Vilken fantastisk dag!”
5. Vad är en källa i en debattartikel?Författarens åsiktEn textuell referensEn bild eller illustrationEtt personligt exempel
6. Vilken stilnivå är vanligast i debattartiklar?Försiktig och opersonligInformell och vardagligFormell och sakligLitterär och poetisk
7. Vad är desinformation?Sann information med källorFalsk eller vilseledande informationÅterberättad informationOpinionsbaserad information
8. Vilket av följande är inte ett argument?"Vi måste minska plastanvändningen för att skydda miljön.""Puh, jag orkar inte prata just nu.""En lägre ålder för körkort ökar trafiksäkerheten.""Det är orättvist att vissa förlorar jobbet."
9. Vad innebär stilhöjd?Att förkorta ordAtt använda komplicerade ordAtt skriva i stora bokstäverAtt använda siffror i text
10. Hur kan narrativ bidra i en debattartikel?Genom att presentera statistikGenom att berätta en berättelseGenom att ställa frågorGenom att citera andra

Skrivuppgifter

Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.

Skrivuppgift 1: Min åsikt om skoluniform

Beskriv din åsikt om införandet av skoluniform i din skola. Förklara varför du tycker som du gör och ge exempel som stöder din åsikt.
Svarslängd: ca. 200 ord (En tredjedel av en sida)

Skrivuppgift 2: Argumentera för eller emot mobiltelefoner i klassrummet

Välj att antingen stödja eller motsätta dig användningen av mobiltelefoner i undervisningen. Använd minst tre argument och ge konkreta exempel för att förstärka dina poänger.
Svarslängd: ca. 350 ord (En halv sida)

Skrivuppgift 3: Analysera en debattartikel

Välj en debattartikel du har läst i tidningen eller online. Analysera författarens språkbruk och stil. Identifiera vilka retoriska verktyg som används och diskutera hur de påverkar läsarens uppfattning. Avsluta med din egen reflektion över textens effektivitet.
Svarslängd: ca. 400 ord (Två halva sidor)