Språkbruk och stil i debattartiklar
Redogörelse
Årskurs: 7 – 9
Ämne: Svenska
Tema: Språkbruk och stil i debattartiklar
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
Debattartikel
En text som uttrycker åsikter i en aktuell fråga och försöker övertyga läsaren om en viss ståndpunkt.Argument
Skäl eller resonemang som stödjer en åsikt eller slutsats i en diskussion.Retorik
Konsten att tala eller skriva på ett övertygande sätt.Sakkunskap
Djup förståelse och kunskap inom ett specifikt ämnesområde.Narrativ
En berättelse eller struktur som används för att framföra ett budskap eller en åsikt.Tonfall
Textens attityd eller känsla, hur författaren uttrycker sig.Ironi
Ett uttryck där man säger motsatsen till vad man menar, ofta för att framhäva en poäng.Kilde
Den eller det material som används för att stödja ett argument eller påstående.Stilhöjd
Användning av särskilda språkliga verktyg för att förstärka textens budskap.Desinformation
Spridning av falsk eller vilseledande information för att påverka opinionen.
Instuderingsfrågor
- Vad är syftet med en debattartikel?
- Nämn två olika typer av argument som kan användas i en debattartikel.
- Hur kan retorik påverka läsarens uppfattning?
- Varför är sakkunskap viktig i en debattartikel?
- Ge ett exempel på hur narrativ kan användas i en debattartikel.
- Vad menas med tonfall i en text?
- Hur kan ironi förstärka ett budskap i en debattartikel?
- Varför är det viktigt att ange källor i en debattartikel?
- Vad innebär stilhöjd och hur kan det användas effektivt?
- Vilka risker finns med desinformation i debattartiklar?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
| Uppgift | A | B | C | D |
|---|---|---|---|---|
| 1. Vad är huvudsyftet med en debattartikel? | Att underhålla läsaren | Att informera utan att övertyga | Att uttrycka och övertyga om en åsikt | Att beskriva en händelse |
| 2. Vilken retorisk figur innebär att förstärka ett argument? | Metafor | Hyperbol | Alliteration | Onomatopoesi |
| 3. Vad betyder tonfall i en text? | Textens lydlighet | Textens känsla eller attityd | Textens längd | Textens struktur |
| 4. Vilket av följande är ett exempel på ett vädjan till förnuft? | “Du måste tänka logiskt” | “Renhållningen är viktig” | “Oroa dig inte så mycket” | “Vilken fantastisk dag!” |
| 5. Vad är en källa i en debattartikel? | Författarens åsikt | En textuell referens | En bild eller illustration | Ett personligt exempel |
| 6. Vilken stilnivå är vanligast i debattartiklar? | Försiktig och opersonlig | Informell och vardaglig | Formell och saklig | Litterär och poetisk |
| 7. Vad är desinformation? | Sann information med källor | Falsk eller vilseledande information | Återberättad information | Opinionsbaserad information |
| 8. Vilket av följande är inte ett argument? | "Vi måste minska plastanvändningen för att skydda miljön." | "Puh, jag orkar inte prata just nu." | "En lägre ålder för körkort ökar trafiksäkerheten." | "Det är orättvist att vissa förlorar jobbet." |
| 9. Vad innebär stilhöjd? | Att förkorta ord | Att använda komplicerade ord | Att skriva i stora bokstäver | Att använda siffror i text |
| 10. Hur kan narrativ bidra i en debattartikel? | Genom att presentera statistik | Genom att berätta en berättelse | Genom att ställa frågor | Genom att citera andra |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Min åsikt om skoluniform
Beskriv din åsikt om införandet av skoluniform i din skola. Förklara varför du tycker som du gör och ge exempel som stöder din åsikt.
Svarslängd: ca. 200 ord (En tredjedel av en sida)
Skrivuppgift 2: Argumentera för eller emot mobiltelefoner i klassrummet
Välj att antingen stödja eller motsätta dig användningen av mobiltelefoner i undervisningen. Använd minst tre argument och ge konkreta exempel för att förstärka dina poänger.
Svarslängd: ca. 350 ord (En halv sida)
Skrivuppgift 3: Analysera en debattartikel
Välj en debattartikel du har läst i tidningen eller online. Analysera författarens språkbruk och stil. Identifiera vilka retoriska verktyg som används och diskutera hur de påverkar läsarens uppfattning. Avsluta med din egen reflektion över textens effektivitet.
Svarslängd: ca. 400 ord (Två halva sidor)