Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1-3. Idrott och hälsa – Utomhusaktiviteter

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Utomhusaktiviteter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att främja motoriska färdigheter och fysisk aktivitet genom lekfulla och inkluderande utomhusaktiviteter. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om hälsa och kroppens rörelser.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna delta i aktiviteter som främjar rörelse och hälsa samt visa grundläggande motoriska färdigheter i olika lek- och spelsituationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till utomhusaktiviteter (10 min)

– Förklara dagens aktiviteter och vikten av att vara aktiva utomhus.
– Berätta om de olika lekar och spel som ska genomföras och förbereda eleverna mentalt för lektionens fokus på samarbete.

Uppvärmning (10 min)

– Genomför en rolig uppvärmningslek som “Följa John”, där läraren leder och eleverna härmar rörelser.
– Inkludera dynamiska rörelser som hopp, snurr och sidosteg för att få igång kroppen.

Lekar och spel (25 min)

– Dela upp eleverna i grupper och låt dem rotera mellan olika stationer med aktiviteter såsom:
– “Stafett” med olika typer av transporter (hålla bollen mellan knäna, springa med bollen på huvudet).
– “Kasta och fånga” med mjuka bollar.
– “Sista paret” där eleverna ska koppla ihop sig två och två försöka springa till ett mål utan att tappa bollen mellan sig.

Avslutning och reflektion (5 min)

– Samla eleverna för en gemensam diskussion om vad de lärt sig och gillade mest under lektionen.
– Fråga dem hur de kände sig under aktiviteterna och om de har några förslag på vad de vill göra nästa gång.

Aktivitet

Eleverna kan spela “Kasta och Fånga”, där de delas in i par och får arbeta med att kasta bollen till varandra på olika avstånd och med olika tekniker. Aktiviteten syftar till att utveckla deras motoriska färdigheter och koordination.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

– Vilken aktivitet gillade du bäst idag?
– Exempelvis “Kasta och Fånga”.
– Nämn en rörelse eller teknik du använde.
– Kasta eller fånga bollen.
– Hur kände du dig när du deltog i lekarna?
– Jag kände mig glad och aktiv.
– Vilket lag hade mest roligt och varför?
– Egna erfarenheter av sidoaktiviteter.
– Vad skulle du vilja prova i nästa lektion?
– Förslag på nya lekar eller aktiviteter.

Hemläxa

Hemmuppgiften är att eleverna ska rita en bild av sin favoritutomhusaktivitet och skriva en mening om varför de gillar den. (Max 50 ord).

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skapa en egen lek med en beskrivning av reglerna och hur aktiviteten ska genomföras. De kan presentera sin lek för klassen och leda en aktivitet.

Förslag för nästa lektion

Introduktion till lagspel

I nästa lektion kan fokus vara på grundläggande lagspel, som fotboll eller handboll. Eleverna kommer att introduceras till regler, samarbete och taktik i lag, vilket bygger på deras tidigare erfarenheter av samarbetslekar.

Denna lektion är relevant eftersom den fortsätter att utveckla motoriska och sociala färdigheter, och hjälper eleverna att bygga en grund för att förstå mer organiserade sporter.

Förberedelser

– Samla in utrustning såsom bollar, koner och mjuka redskap.
– Välj och förbereda ett lämpligt utomhusområde för aktiviteterna.
– Skapa och ha en lista med regler och förklaringar för lekarna redo.


Modern Tillbaka-knapp
×