Tema-dag för Matematisk Problemlösning
Årskurs: 1-3
Ämne: Matematik
Tema: Problemlösning och spel
Syfte
Att göra matematik roligt och engagerande genom praktiska aktiviteter som främjar problemlösning i vardagen.
Datum
[Ange datum].
Målgrupp
Elever i årskurs 1-3.
Upplägg för dagen
1. Välkommen och Introduktion (09:00 – 09:30)
Tidsram: 30 minuter
Aktivitet: Samla eleverna och presentera temat för dagen. Förklara på ett enkelt och roligt sätt varför problemlösning i matematik är viktigt, t.ex. genom att använda exempel från deras vardag, som att räkna godis eller dela upp leksaker.
2. Matematiska Spelstationer (09:45 – 11:00)
Tidsram: 1 timme och 15 minuter
Aktivitet: Dela in klassen i mindre grupper och låt dem rotera mellan olika stationer där de får spela matematikspel.
– Station 1: “Matematisk Bingo” – Eleverna ska lösa enklare additioner och subtraktioner för att fylla i sina bingobrickor.
– Station 2: “Problem på vägen” – Solve korta problemlösningar att klistra upp på väggen och diskutera tillsammans.
– Station 3: “Tärningsspel” – Använda tärningar för att skapa matematikproblem, till exempel att addera eller subtrahera tärningarnas värden.
– Station 4: “Skattjakt” – Eleverna följer ledtrådar med matematiska problem för att hitta en “skatt” (kan vara en låda med små priser eller belöningar).
3. Lunch (11:00 – 11:45)
4. Kreativa Problemlösningsuppgifter (11:45 – 13:00)
Tidsram: 1 timme och 15 minuter
Aktivitet: Ge eleverna en uppgift där de ska lösa ett problem med hjälp av skapande. Till exempel, “Om du har 10 äpplen och delar dem med 3 vänner, hur många får varje vän?” Eleverna får rita sina lösningar och presentera dem för klassen.
5. Beräkningsstafett (13:15 – 14:00)
Tidsram: 45 minuter
Aktivitet: Eleverna delas in i lag och tävlar i en stafett där de måste lösa olika matematikproblem på stationer. Varje lag får en uppgift att lösa, och de får springa till nästa station när de löst den.
6. Sammanfattning och Reflektion (14:00 – 14:30)
Tidsram: 30 minuter
Aktivitet: Sitt i en cirkel och diskutera vad de har lärt sig under dagen. Låt eleverna dela sina favoritspel eller aktiviteter och vad de tyckte var mest intressant.
7. Utvärdering av dagen (14:30 – 15:00)
Tidsram: 30 minuter
Aktivitet: Eleverna får fylla i en enkel utvärderingsblankett med en smiley för att uttrycka vad de tyckte om dagen och deras favoritmoment.