En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. Teman i ”Alla går iväg” (2015) av Eva Lindström. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 1-3
Ämne: Svenska
Tema: Teman i “Alla går iväg” av Eva Lindström

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska få erfarenhet av att läsa och skriva texter av olika slag. Detta inkluderar att samtala om och analysera litterära verk och deras innehåll. I samband med högläsning och litterära samtal får eleverna möjlighet att utveckla sin läsförståelse och sina egna tankar kring berättelser.Eleven skriver korta texter med begriplig handstil och med relativt lätt och korrekt språk. Eleven kan berätta om händelser i en text och kan ge sin synpunkt på innehållet.

[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till boken (10 min)

  • Berätta om bokens författare, Eva Lindström, och ge en kort inblick i bokens handling.
  • Läs högt från boken “Alla går iväg” och bläddra igenom illustrationerna medan ni läser.
  • Diskutera med eleverna om känslorna som boken väcker – vad tror de att fåret känner?

2. Samtal om teman (10 min)

  • Ställ frågor om teman som ensamhet, utanförskap och längtan efter gemenskap.
  • Dela in klassen i mindre grupper för att diskutera sina tankar kring dessa teman.
  • Be varje grupp att dela sina tankar med hela klassen efteråt.

3. Kreativ skrivning (15 min)

  • Be eleverna skriva en kort berättelse eller ett brev från fårets perspektiv där de beskriver sina känslor av att vara ensam.
  • Ge instruktioner om att de ska använda minst tre känslor i sin text: glädje, sorg, och längtan.
  • Uppmuntra eleverna att rita en bild som illustrerar deras berättelse.

4. Avsluta med gemensam reflektion (15 min)

  • Låt några elever läsa sina berättelser eller visa sina bilder.
  • Diskutera hur vi kan vara mer inkluderande mot varandra i klassrummet och på rasten.
  • Sammanfatta lektionen med att betona vikten av att lyssna på och förstå varandras känslor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Känslor: Förstå skillnaden mellan olika känslor och kunna sätta ord på dem.
  • Berättande: Lära sig skriva korta berättelser och använda fantasin.
  • Gemenskap: Diskutera hur vi kan vara bra kompisar och inkludera varandra i leken.
  • Illustration: Veta hur bilder kan förstärka berättelser och känslor.
  • Reflektion: Kunna reflektera över egna och andras upplevelser av ensamhet och gemenskap.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
EnsamhetKänslan av att vara ensam eller utesluten från gemenskap.Franska “ensemble”, som betyder “tillsammans”.
GemenskapEn känsla av samhörighet och samarbete med andra.Svenska “gemensam”, som betyder “tillsammans”.
UtanförskapKänslan av att inte tillhöra en grupp eller gemenskap.Kommer från ordet “utanför”.
LängtanEn stark känsla av att vilja ha något som man saknar.Fornnordiska “langtr”, som handlar om att sträcka sig mot något.

Diskussionsfrågor

A. Hur skulle du känna om du var som fåret och alla andra gick iväg utan att säga något?
B. Vad tycker du är viktigt för att inkludera någon som känner sig ensam?
C. Kan du tänka på en gång när du kände dig utanför? Hur hanterade du det?

Aktivitet

Aktiviteten kommer att innebära att eleverna får arbeta med en “Känslotavla”. De kommer att få stora pappersark och färgade pennor för att skapa en tavla där de ritar och skriver om sina känslor. De kan använda ord som “glad”, “ledsen”, “ensam” och “hoppfull”. När tavlan är klar hängs den upp i klassrummet som en påminnelse om att alltid vara känslig för andras känslor.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad handlar boken “Alla går iväg” om?Den handlar om ett får som är ensamt.
Vilka känslor känner fåret?Ensamhet, sorg och längtan.
Vad kan vi göra för att hjälpa en vän som är ensam?Inkludera dem i leken.
Hur ser ni på vänskap?Enligt alla – det är viktigt!
Vad tyckte ni om boken?Många tyckte att den var fin.
Vad behöver man för att känna gemenskap?Respekt och förståelse.
Hur kan man uttrycka sina känslor?Genom att prata eller rita.
Vad kan vi lära oss av fåret?Att alltid vara snälla mot varandra.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse om en gång då de kände sig ensamma, eller något de saknade. Berättelsen skall vara minst en A4-sida lång och illustreras med egna teckningar. Eleverna uppmanas att reflektera över hur de kände sig i den situationen och vad som kunde ha gjort dem gladare.

Citat

”Att vara ensam är som att vara i en stor, tom sal – ljudet av dina egna tankar är det enda som hörs.” – okänd
Detta citat beskriver känslan av ensamhet som fåret upplever, och hur viktigt det är att ha någon att dela sina tankar och känslor med.


×