Lektion. Åk. 1. Bild – Illustrera känslor

Lektionsplanering i Bild

Årskurs: 1

Ämne eller kurs: Bild

Tema: Illustrera känslor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1 ska eleverna ges möjlighet att uttrycka och identifiera känslor genom olika konstformer. Lektionen fokuserar på att måla och illustrera känslor genom ansiktsuttryck, vilket hjälper eleverna att förstå och kommunicera sina egna och andras känslor.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material och kan beskriva sina skapelser och de känslor som de avser att förmedla.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till känslor (10 min)

  • Diskutera olika känslor och be eleverna ge exempel på när de har känt dem.
  • Visa bilder av ansiktsuttryck som representerar olika känslor.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas tankar om hur man kan uttrycka känslor i konst.

Genomgång av material och tekniker (10 min)

  • Introducera de material som ska användas, som papper, färgpennor, vattenfärger och penslar.
  • Demonstrera hur olika färger och former kan representera olika känslor.
  • Diskutera hur man kan skapa ansiktsuttryck för att visa olika känslor.

Planering av känslouttryck (15 min)

  • Eleverna får planera och skissa flera ansiktsuttryck för olika känslor (glädje, sorg, ilska, rädsla, osv.).
  • Läraren går runt och hjälper till att utveckla idéerna och ger feedback.
  • Uppmuntra eleverna att tänka på färger och detaljer som passar känslan.

Skapa känslobilder (15 min)

  • Eleverna målar och skapar sina bilder av känslouttryck.
  • Läraren ger stöd under skapandeprocessen och uppmuntrar till reflektion över färgval och uttryck.
  • Avsluta med en gemensam diskussion om de olika känslorna som representeras i klassens bilder.

Aktivitet

Eleverna får skapa en serie av tre till fem ansiktsuttryck som illustrerar olika känslor, där de använder färg och form för att kommunicera varje känsla. De ska även skriva ned ord som beskriver känslorna bredvid varje ansikte. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vilka känslor valde du att måla? Svar: (lista)
  • Hur kände du dig när du målade dina känslor? Svar: (känsla)
  • Vilken färg valde du för att visa glädje? Svar: (färg)
  • Hur såg ditt mest utmanande ansiktsuttryck ut? Svar: (kort svar)
  • Vad lärde du dig om känslor genom din teckning? Svar: (kort svar)

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att rita en scen som visar en känsla de nyligen upplevt, som en glad känsla.


Modern Tillbaka-knapp