Lektion. Åk. 1. Bild – Naturens färger

Lektionsplanering i Bild

Årskurs: 1

Ämne eller kurs: Bild

Tema: Naturens färger

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1 ska eleverna ges möjlighet att upptäcka och utforska färger och material i sin omgivning. Lektionen fokuserar på att observera färger i naturen och att använda dessa färger i bildskapande, vilket bidrar till att främja en förståelse för både färglära och natur.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material och kan beskriva sina val av färger och motiv utifrån sina observationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till färger i naturen (10 min)

  • Diskutera olika färger som finns i naturen och deras betydelse.
  • Visa bilder av olika naturmiljöer och deras färger.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas tidigare kunskaper om färger.

Färgupplevelse utomhus (15 min)

  • Ta med eleverna utomhus för att observera och beskriva färger i naturen.
  • Ge eleverna tid att titta, känna och diskutera vad de ser.
  • Notera färgerna som observeras och skapa en gemensam lista.

Genomgång av material och tekniker (10 min)

  • Introducera material som ska användas, som akvarellfärger och penslar.
  • Demonstrera tekniker för hur man kan blanda färger från naturen med hjälp av målarfärger.
  • Förklara att de ska använda färgerna de observerat i naturen.

Skapa bild av naturens färger (15 min)

  • Eleverna skapar bilder som representerar deras upplevelser och observationer av färgerna i naturen.
  • Läraren går runt och ger stöd och feedback och uppmanar till reflektion över färgval.
  • Avsluta lektionen med en gemensam visning av bilderna.

Aktivitet

Eleverna får skapa en akvarellmålning inspirerad av de färger de observerat i naturen. De ska blanda sina akvareller för att återskapa de nyanser de sett. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad var den mest spännande färgen du såg i naturen? Svar: (kort svar)
  • Vilka färger använde du i din bild? Svar: (lista)
  • Vad var roligast med att måla idag? Svar: (kort svar)
  • Hur kände du dig när du målade? Svar: (känsla)
  • Vilken del av din bild tycker du är bäst? Svar: (kort svar)

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att samla något från naturen (som ett blad eller en blomma) och måla av denna med fokus på de färger som finns i den. Hemuppgiften kan både fungera som en läxa och som en kompletteringsuppgift för elever som uteblivit. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.


Modern Tillbaka-knapp