Lektionsplanering – Djurens ljud
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Djurens ljud
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till djur och de ljud de gör. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika djur, vilka ljud dessa djur gör och hur man kan använda dessa ord i meningar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge några djur på engelska och beskriva vilket ljud de gör. De ska också kunna använda dessa ord och fraser i enkla meningar och förstå grundläggande instruktioner som involverar djur och deras ljud.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till djur och deras ljud (10 min)
- Visa bilder på olika djur såsom katt, hund, ko och fågel.
- Säg namnen på djuren och låt eleverna upprepa efter dig.
- Spela upp ljudklipp eller ljudet av djuren och låt eleverna gissa vilket djur det är.
- Ställ frågor som “What sound does a cat make?” och få dem att svara “Meow.”
- Diskutera djurens levnadsmiljöer och några intressanta fakta om dem.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder av djur och skrivna ljud.
- Låt eleverna para ihop djuren med deras rätta ljud.
- Använd kort för en “flashcard”-övning där de håller upp korten när du säger djurets namn eller ljud.
- Låt grupper av elever skapa små dialoger med djurens ljud.
- Ställ frågor som “What sound does a cow make?” för att stimulera deras respons.
Praktisk aktivitet (15 min)
- Dela upp klassen i grupper och ge varje grupp ett djur som de ska presentera.
- Varje grupp ska göra en presentation där de visar bilden av djuret, säger namnet och imiterar ljudet.
- Låt grupperna skapa en “djur-show” där de får agera ut djuret och låta som det.
- Genomför en “djur-ljud”-tävling där de ska gissa vilket djur ljudet tillhör.
- Använd klippdockor av djur som de kan färga och använda under sin presentation.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta lektionens fokus och dela med sig av vad de har lärt sig om djur och deras ljud.
- Diskutera favoritdjur och vilket ljud de gillar mest.
- Fråga eleverna om de har husdjur hemma och vilket ljud de gör.
- Hur används djur i sagor och filmer? Har de sett några roliga djurljud i filmer?
- Avsluta med att spela ett ljud av ett djur och låt dem gissa vilket djur det är en sista gång.
Diskussionsfrågor
- A. Vilket djur är ditt favoritdjur och vilket ljud gör det?
- B. Har ni någon gång hört ett djur göra ett ovanligt ljud? Vilket var det?
- C. Om ni kunde vara ett djur för en dag, vilket djur skulle ni välja och varför?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en “djurbok” där de ritar sitt favoritdjur, skriver namnet och…