Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 1

Ämne: Engelska

Tema: Frukter

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva ord och fraser relaterade till frukter. Eleverna kommer att få lära sig att namnge olika frukter på engelska och förstå grundläggande meningar och frågor som handlar om frukter.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda fraser och uttryck som rör frukter, och kan delta i enkla samtal om dem.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till frukter (10 min)
  • Presentera bilder på olika frukter och namnge dem.
  • Använd engelska fraser som “This is an apple” och “I like bananas”.
  • Uppmuntra eleverna att upprepa fraserna efter dig.
Lek med frukter (15 min)
  • Dela ut frukter (eller bilder av frukter) till eleverna.
  • Be dem säga namnen på frukterna högt.
  • Spela upp en sång eller ramsa om frukter där eleverna kan delta.
Gruppdiskussion (15 min)
  • Låt eleverna arbeta i par för att diskutera sina favoritfrukter.
  • Ge exempel på frågor som “What is your favorite fruit?” och hjälp dem att svara på engelska.
  • Samla upp svaren i klassrummet och skriv ner några på tavlan.
Avslutande reflektion (10 min)
  • Sammanfatta vad ni har lärt er om frukter.
  • Låt eleverna dela med sig av något nytt de har lärt sig eller en ny frukt de tycker om.
  • Uppmuntra dem att tänka på frukter de kan se fram emot att äta.
Aktivitet

Eleverna får skapa en egen fruktskylt. De ska rita sin favoritfrukt och skriva namnet på den på engelska. Detta ger dem möjlighet att uttrycka sig kreativt och fördjupa sin kunskap om frukter. Aktiviteten knyter an till lektionens tema genom att eleverna aktivt använder det engelska språket.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket
  • Vad heter “äpple” på engelska? (Answer: apple)
  • Nämn tre frukter på engelska. (Answer: banana, orange, grape)
  • Hur frågar du om någons favoritfrukt? (Answer: What is your favorite fruit?)
  • Nämn en frukt som du inte tycker om. (Answer: kan variera)
  • Vad gillar du att dricka som är gjort av frukt? (Answer: juice)
Hemläxa

Eleverna ska rita en bild av sin favoritfrukt och skriva en mening om den på engelska, exempelvis “I like apples.” Längd: 3-5 meningar.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att göra en kort presentation om en specifik frukt. De ska kunna berätta något om fruktens ursprung, smak och andra intressanta fakta. Detta ger elever möjlighet att underbygga sina språkkunskaper med faktakunskaper.

Förslag för nästa lektion
Olika sorters grönsaker

I nästa lektion kan vi fokusera på grönsaker och jämföra dem med frukterna vi just lärt oss om. Lektionen kan täcka namn på grönsaker, deras fördelar och sätt att äta dem, och kunna använda frågor och svar i samtal kring mat.

Detta ger ett bra flöde från att lära sig om frukter till att omfatta en bredare kategori av livsmedel, vilket också tillåter eleverna att byta perspektiv och sätt att använda det engelska språket i varierande kontexter.

Förberedelser
  • Förbered bilder eller riktiga frukter att visa.
  • Samla material till fruktskyltarna (papper, färgkritor/markörer).
  • Planera en passande sång eller ramsa om frukter att använda under lektionen.