Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Engelska

Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Ord för frukter och grönsaker

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord för olika frukter och grönsaker. Eleverna kommer att lära sig namnen på vanliga frukter och grönsaker, deras egenskaper, samt hur man kan använda dem i enkla meningar.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge några frukter och grönsaker på engelska. De ska också kunna använda dessa ord i enkla meningar samt förstå och följa instruktioner som involverar dessa ord.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till frukter och grönsaker (10 min)

  • Presentera bilder på olika frukter och grönsaker på tavlan.
  • Säg namnen på frukterna och grönsakerna, låt eleverna upprepa efter dig.
  • Visa hur man ställer frågor som “What is this?” och ge svar.
  • Diskutera färger och former av frukter och grönsaker.
  • Beskriv fördelarna med frukter och grönsaker för hälsan.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut kort med bilder och namn på frukter och grönsaker.
  • Låt eleverna para ihop ord med rätt bild.
  • Genomför en “flashcard”-övning där du håller upp korten och eleverna säger namnet.
  • Använd spel för att repetera orden, exempelvis “memory” med frukt- och grönsakskort.
  • Fråga eleverna vad deras favoriter är och varför.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Dela upp klassen i grupper och låt dem skapa en “fruktsallad” med papperstrior av olika frukter och grönsaker som de klipper ut och limmar på en stor affisch.
  • Be eleverna att diskutera i sina grupper och skriva ner vad de gör.
  • Dela även ut en gåta eller quiz kring frukterna och grönsakerna som de kan lösa tillsammans.
  • Låt varje grupp presentera sin affisch och namnge frukterna och grönsakerna.
  • Framför varje grupp får repetera namnen på det som de har skapat.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta lektionens fokus på frukter och grönsaker.
  • Fråga hur de kan använda dessa ord i sina liv.
  • Låt eleverna säga vad de till exempel ska äta till lunch och använda sina nyinlärda ord.
  • Diskutera varför det är viktigt att äta frukt och grönsaker.
  • Ge en kort insyn i hur olika frukter och grönsaker växer, exempelvis i trädgårdar eller som gårdsproduktion.

Diskussionsfrågor

  1. Vilken är din favoritfrukt och varför? Vad gillar du med den?
  2. Har ni någonsin sett hur grönsaker växer? Kan ni berätta om det?
  3. Om ni fick odla en grönsak hemma, vilken skulle ni välja och varför?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att göra en mini-trädgård i klassrummet med hjälp av papper och färger. De ska rita eller måla sin favoritfrukt och grönsak och skriva namnet på engelska. Inkludera information om var frukten växer, samt vad den ger oss för näring.