Lektionsplanering: Lekar och aktiviteter
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Lekar och aktiviteter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser som är kopplade till lekar och aktiviteter. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika lekar, reglerna för dem, samt hur man kan använda dessa ord i konversationer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge några olika lekar och aktiviteter på engelska. De ska också kunna beskriva reglerna för lekar samt interagera med varandra genom att använda dessa ord i enkla meningsbyggnader.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till lekar (10 min)
- Presentera bilder och videoklipp av olika lekar, såsom “Stolleken”, “Kurragömma” och “Hoppa hage”.
- Säg namnen på lekarna och låt eleverna upprepa efter dig.
- Förklara kort reglerna för varje lek och beskriv hur de spelas.
- Ställ frågor som “Who has played this game before?” för att skapa interaktion.
- Diskutera varför lekar är viktiga för att ha roligt och lära sig samarbete.
Ordförrådsövning (10 min)
- Dela ut kort med bilder och ord som beskriver lekar och aktiviteter.
- Låt eleverna para ihop ord med rätt bilder.
- Genomför en klassdiskussion där eleverna får dela sina erfarenheter kring lekar de tycker om.
- Använd spel för att repetera lekar, exempelvis “memory” med bild- och ordkort.
- Ställ frågor som “What is your favorite game?” för att få dem att använda sin vokabulär.
Praktisk aktivitet (15 min)
- Dela upp klassen i små grupper och låt dem välja en lek att spela tillsammans.
- Varje grupp ska spela leken och vara observatörer och notera reglerna.
- Låt grupperna turas om att presentera sin valda lek och beskriva reglerna för resten av klassen.
- Skapa en “lekvecka”-vecka där varje måndag presenteras en ny lek som klassen ska lära sig.
- Låt klassen rösta om vilken lek de vill spela nästa gång och varför.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Sammanfatta lektionens fokus och vad eleverna har lärt sig om olika lekar.
- Diskutera hur lekar kan hjälpa dem att få nya vänner.
- Fråga vilka lekar de skulle vilja spela med sina familjer.
- Ge exempel på nya lekar de kan introducera till sina kamrater utanför skolan.
- Reflektera över samarbetsförmåga och kommunikation under lekar.
Diskussionsfrågor
- A. Vilken lek tycker ni är mest intressant, och varför?
- B. Kan ni berätta om en gång ni hade roligt när ni lekte med vänner? Vad gjorde ni?
- C. Vilka lekar skulle ni vilja lära er mer om och varför?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en “lekbok” där de skriver ner de lekar de har lärt sig under lektionen. De ska också illustrera varje lek med teckningar som visar hur de spelas.