Lektion. Åk. 1. Engelska – Transportmedel

Lektionsplanering: Transportmedel

Årskurs: 1

Ämne: Engelska

Tema: Transportmedel

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på engelska ord för olika transportmedel. Eleverna kommer att lära sig namnen på vanliga transportmedel, deras funktioner samt hur man kan använda dem i meningar och i kommunikativa sammanhang.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge några transportmedel på engelska. De ska också kunna använda dessa ord i enkla meningar samt förstå och följa instruktioner som involverar dessa ord.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till transportmedel (10 min)

  • Presentera bilder av olika transportmedel, inklusive bil, buss, tåg och flygplan.
  • Säg namnen på varje transportmedel och låt eleverna upprepa efter dig.
  • Förklara kort vad varje transportmedel används till.
  • Ställ frågor som “What is this?” och låt eleverna svara med rätt namn.
  • Diskutera hur man använder transportmedel i deras vardag.

Ordförrådsövning (10 min)

  • Dela ut kort med bilder och namn på olika transportmedel.
  • Låt eleverna para ihop ord med rätt bild.
  • Genomför en klassdiskussion kring vilket transportmedel de använder mest och varför.
  • Använd spel för att repetera transportmedlen, exempelvis “memory” med transportkorten.
  • Ställ frågor som “How do you get to school?” för att få dem att använda ordet i meningar.

Praktisk aktivitet (15 min)

  • Dela upp klassen i små grupper och låt dem skapa en “transportkarta” där de ritar olika transportmedel på en karta.
  • Be varje grupp att diskutera vilka transportmedel som används för att resa till olika platser som skola, park eller affär.
  • Låt grupperna presentera sina kartor och namnge transportmedlen på engelska.
  • Använd ett rollspel där de ska fråga varandra vilken väg de tar för att komma till en viss plats med olika transportmedel.
  • Skapa en liten tävling där de får gissa vilket transportmedel som ett bildkort visar.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta lektionens fokus på transportmedel och deras namn.
  • Fråga eleverna vilket transportmedel de skulle vilja åka med och varför.
  • Diskutera deras erfarenheter av olika transportmedel från resor de har gjort.
  • Ge exempel på hur de kan använda dessa ord i framtida samtal.
  • Beskriv några av de mest spännande transportmedlen runt om i världen, som båtar eller rymdskepp.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad är ditt favorittransportmedel och varför? Kan du berätta om en gång när du reste med det?
  • B. Vilka transportmedel tror ni är de snabbaste? Varför tror ni det?
  • C. Om ni fick designa er egen transport, hur skulle den se ut och hur skulle den fungera?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att göra en enkel “resedagbok” där de skriver ner de transportmedel de använder under veckan.


Modern Tillbaka-knapp