Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Vardagliga situationer
—
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på ämnesområden som är välbekanta för eleverna, såsom vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Eleverna kommer att lyssna på tydligt talad engelska och läsa enkla texter som är instruerande och beskrivande, inklusive sånger, ramsor och berättelser.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i enkla samtal och uttrycka sig genom korta fraser. De ska också kunna återge delar av innehållet i texter och resonera om budskap.
—
Lärarledda instruktioner
Introduktion till vardagliga situationer (10 min)
– Förklara vad vardagliga situationer är och ge exempel.
– Använd bilder och illustrativa exempel för att förtydliga.
– Diskutera med eleverna vilka vardagliga situationer de kan tänka sig.
Lyssning på en barnbok (15 min)
– Läs en enkel barnbok högt på engelska.
– Stanna upp och fråga eleverna om bilderna och handlingen.
– Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
Sång och ramsa (10 min)
– Lär ut en enkel sång eller en ramsa på engelska.
– Diskutera ordens betydelse och uppmuntra eleverna att sjunga med.
– Använd rörelser för att förstärka inlärningen av orden.
Praktiska aktiviteter i par (10 min)
– Eleverna arbetar i par för att iscensätta vardagliga situationer, t.ex. att handla i en affär eller beställa mat.
– Uppmuntra dem att använda enkla fraser och dialoger på engelska.
– Ge vägledning och stöd under aktiviteten.
Avslutning och reflektion (5 min)
– Samla eleverna och be dem dela med sig av sina erfarenheter från lektionen.
– Fråga vad de tyckte var roligast och vad de lärde sig.
– Stärk diskussion kring hur de kan använda engelska i sin vardag.
—
Aktivitet
Eleverna får arbeta i par där de iscensätter ett besök i affären. De ska återskapa en dialog där de handlar varor (t.ex. frukter, leksaker) och använder enkla fraser för att ställa frågor och svara. Aktiviteten kopplar till lektionens tema om vardagliga situationer och ger dem praktiska språkfärdigheter.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
—
Exit-ticket
– Vilka vardagliga situationer pratade vi om idag?
– Svar: Exempelvis att handla i affären.
– Kan du nämna en fras vi lärde oss?
– Svar: “Can I have…?”