Lektionsplanering Geografi: Att leva i närområdet
Årskurs: 1
Ämne: Geografi
Tema: Att leva i närområdet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla några utmärkande drag i närområdets natur- och kulturlandskap, inklusive hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och föremål kan berätta om livet där under olika tider.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna göra enkla geografiska analyser av omvärlden och använda kartor och andra geografiska källor, metoder, och verktyg.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till närområdet (10 min)
- Beskriva området där eleverna bor.
- Diskutera olika kännetecken (byggnader, natur).
- Ställa frågor om elevernas erfarenheter av sitt närområde.
Kartofernissage (10 min)
- Visa och förklara en enkel karta över närområdet.
- Identifiera viktiga platser (skola, park).
- Diskutera vikten av att kunna läsa kartor.
Berättelser från närområdet (10 min)
- Dela korta berättelser eller anekdoter om hemortens historia.
- Diskutera hur dessa berättelser skiljer sig åt.
- Fråga eleverna om de har hört liknande berättelser hemma.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Samla elevernas tankar om vad de har lärt sig.
- Diskutera varför det är viktigt att veta om sitt närområde.
- Ställa frågor som uppmuntrar till egna reflektioner.
Aktivitet
I denna aktivitet får eleverna möjligheten att måla sin egen karta över närområdet med viktiga platser markerade. De kommer att diskutera i små grupper vad som gör just dessa platser speciella för dem och varför de valde att inkludera dem på sin karta. Använd gärna olika färger och symboler för att representera olika typer av platser. För en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning kan användaren skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vilken är din favoritplats i närområdet? Svar: (elevernas val).
- Vad tycker du är intressant med din hemort? Svar: (elevernas åsikter).
- Kan du nämna något historiskt om ditt närområde? Svar: (elevernas insikter).
- Var ser du skillnader mellan platser i ditt närområde? Svar: (elevernas observationer).
- Varför tror du att det är viktigt att känna till sitt närområde? Svar: (elevernas reflektioner).
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att intervjua en vuxen (förälder, granne) om en plats i deras närområde. De ska ställa frågor om varför platsen är viktig och om det finns några speciella.