Lektion. Åk. 1. Geografi – Europakartan

Lektionsplanering

Årskurs: 1

Ämne eller kurs: Geografi

Tema: Europakartan


Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla kartor, avstånd och riktningar samt begrepp som rör platser och deras lägen, vilket inkluderar kunskaper om Europakartan och dess länder, städer och geografiska kännetecken.

Kunskapskrav

Eleven visar förståelse för hur kartor används för att beskriva och förklara platser och deras bygd, samt kan namnge flera länder och huvudstäder i Europa.


Lärarledda instruktioner

Introduktion till Europakartan (10 min)

  • Visa en stor Europakarta och förklara dess grundläggande element (länder, hav, berg).
  • Diskutera varför kartor är viktiga i geografi.
  • Nämn några intressanta fakta om Europa (t.ex. olika språk, kulturer).

Länder och huvudstäder (15 min)

  • Gå igenom namnen på länder och deras huvudstäder i Europa.
  • Använd exempel för att visa var dessa länder ligger på kartan.
  • Spela ett kort spel där eleverna får visa på kartan var ett visst land ligger.

Geografiska kännetecken (15 min)

  • Identifiera viktiga geografiska kännetecken i Europa som floder, berg och sjöar.
  • Diskutera hur dessa påverkar klimatet och livsstilen i de olika länderna.
  • Använd kartan för att peka ut dessa kännetecken tillsammans med eleverna.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Reflektera över vad eleverna har lärt sig om Europakartan.
  • Diskutera varför vi bör känna till andra länder och deras geografiska egenskaper.
  • Sammanfatta huvudpunkterna från lektionen.

Aktivitet

Eleverna får i grupper skapa sin egen karta över Europa, där de markerar ett antal länder och huvudstäder samt viktiga geografiska kännetecken. Användare kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.


Exit-ticket

  • Vad visar en karta? (Plats och geografiska kännetecken)
  • Nämn tre länder i Europa. (T.ex. Sverige, Frankrike, Italien)
  • Vad är huvudstaden i Spanien? (Madrid)
  • Ge ett exempel på ett geografiskt kännetecken i Europa. (Alperna, Donau)
  • Varför är det viktigt att känna till Europakartan? (För att förstå andra länder och kulturer)

Hemuppgift

Eleverna ska rita en egen Europakarta och märka ut minst fem länder och deras huvudstäder. De ska även inkludera minst ett geografiskt kännetecken. Användare kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.


Modern Tillbaka-knapp