Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Geografi
Tema: Sverigekartan
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla namn och lägen på geografiska objekt i Sverige, såsom större städer, sjöar och berg. Fokus ligger på att förstå skalan och symboler på kartan samt att kunna placera dessa objekt i förhållande till varandra.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna namnge några större städer och geografiska objekt i Sverige samt visa på deras läge på en enkel karta.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Sverigekartan (10 min)
- Presentera en stor karta över Sverige och förklara syftet med en karta.
- Diskutera vad kartan visar, inklusive städer, sjöar och berg.
- Ställa frågor som “Vad finns det för typer av platser i Sverige?”
Geografiska objekt i Sverige (10 min)
- Namnge och placera ut några större städer (Stockholm, Göteborg, Malmö).
- Diskutera andra viktiga geografiska objekt som Vänern, Östersjön och Kebnekaise.
- Använda bilder och symboler för att förtydliga vad som representeras på kartan.
Praktisk övning: Läsa en karta (10 min)
- Ge eleverna en mindre, enklare karta över Sverige där de ska markera ut de städer och objekt som diskuterades.
- Öva på att följa riktningar (nord, syd, öst, väst) på kartan.
- Diskutera vad det är viktigt att känna till om dessa platser.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Samla elevernas tankar för att diskutera vad de har lärt sig.
- Ställa frågor som “Vilken plats i Sverige tycker du är mest intressant och varför?”
- Låt eleverna dela med sig av sina egna erfarenheter av resor i Sverige.
Aktivitet
Eleverna ska få skapa en egen Sverigekarta där de markerar ut viktiga städer och geografiska objekt med hjälp av färger och symboler. De kan antingen måla eller klistra in bilder. I slutet av lektionen kan de presentera sin karta för klassen. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Nämn tre städer i Sverige. Svar: (elevernas svar).
- Vad är en viktigt geografiskt objekt i Sverige? Svar: (elevernas svar).
- Var ligger Stockholm? Svar: (elevernas insikter).
- Vad finns på en karta? Svar: (elevernas reflektioner).
- Vilken plats i Sverige vill du besöka och varför? Svar: (elevernas tankar).
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att rita en karta över sitt område hemma, inklusive viktiga objekt som park, skola och affär. De ska även skriva några meningar om vad varje plats representerar. Detta kan hjälpa dem att praktisera kartläsning och förstå geografiska relationer.