Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Historia
Tema: Presentation av intervjuer om livet förr
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion handlar om att presentera och dela kunskap om hur barn levde förr, baserat på intervjuer som eleverna genomfört. Eleverna kommer att få erfara vikten av att dela kunskap och lyssna på andras berättelser.
Kunskapskrav
Eleven kan återge och ge exempel på hur barn har levt förr, samt göra enkla jämförelser med sin egen barndom. Eleven kan också uttrycka sig både muntligt och med bilder.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationerna (10 min)
– Förklara syftet med lektionen: att dela med sig av vad de har lärt sig genom sina intervjuer.
– Diskutera vikten av att lyssna på varandras berättelser och hur dessa kan ge insikter om hur livet förr i tiden såg ut.
– Fråga eleverna vad de ser fram emot att höra under presentationerna.
Genomgång av presentationsmetoder (10 min)
– Ge exempel på hur man kan presentera sitt material: prata fritt, använda bilder, eller skapa en affisch.
– Visa exempel på hur en bra presentation kan se ut, och diskutera vad som skulle kunna fånga lyssnarnas intresse.
– Påminn eleverna om att de gärna får ställa frågor eller ge feedback efter varje presentation.
Elevernas presentationer (20 min)
– Låt varje elev få 2-3 minuter på sig att presentera vad de har lärt sig från sina intervjuer.
– Be eleverna att inkludera minst en bild eller ett föremål som de kan visa under sin presentation.
– Uppmuntra andra elever att ställa frågor till presentatören efter varje presentation.
Sammanfattning av lektionen (5 min)
– Avsluta lektionen med att diskutera vad som var mest intressant med de olika presentationerna.
– Fråga eleverna om de har fått nya insikter som de inte tänkt på tidigare.
Utvärdering och avslutning (5 min)
– Be eleverna att dela med sig av något som de tyckte var bra med lektionen.
– Diskutera kort vad de kan lära sig av varandras berättelser.
Aktivitet
Eleverna ska presentera sina intervjuer om livet förr. De ska återge vad de har lärt sig och visa eventuella bilder eller föremål som de har samlat in. Denna aktivitet kopplar direkt till lektionens tema och gör det möjligt för eleverna att dela kunskap och reflektera över sina egna erfarenheter.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter (under lektionen)
Exit-ticket
– Vad var det mest intressanta som du lärde dig från en klasskompis?
– Svar kan variera beroende på individuella upplevelser och inlärningar.
– Hur skulle du beskriva vad barn gjorde förr i tiden?
– Svar kan inkludera olika aktiviteter och lekar.
– Vad tyckte du var bäst med att höra andras presentationer?
– Svar kan variera, inklusive att få nya perspektiv eller intressanta fakta.
– Nämn en likhet och en skillnad mellan livet som barn förr och idag.
– Svar kan variera och uppmuntrar jämförelse.
– Hur kan vi lära oss av det förflutna?
– Svar kan inkludera vikten av traditioner eller insikter om barndomsupplevelser.
Hemläxa
Som hemuppgift får eleverna i uppdrag att reflektera över vad de har lärt sig under lektionen och skriva ner en kort sammanfattning av en klasskompis presentation. Denna sammanfattning ska vara ungefär 50 ord.
Fördjupningsuppgift
För en fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa en affisch som sammanfattar de viktigaste punkterna de lärt sig om livet som barn förr, inklusive bilder och exempel på aktiviteter. Affischen ska kunna användas som ett informativt verktyg för klassen.
Förslag för nästa lektion
Fortsättning på livets förändringar
I nästa lektion kan vi gå vidare med att diskutera hur livet har förändrats över tid, fokus på tekniska framsteg och hur dessa har påverkat barnens liv.
Detta kopplar till tidigare lektioner och ger eleverna en djupare förståelse för historiska förändringar, vilket är centralt för kunskapskraven kring livets och samhällets utveckling.
Förberedelser
– Förbered platsen där presentationerna ska hållas, så att alla elever kan se och höra varandra tydligt.
– Ge eleverna möjlighet att visa upp sina bilder eller föremål under presentationerna.
– Se över elevernas material för att säkerställa att de är redo att presentera.