Lektion. Åk. 1. Historia – Utforska högtider och deras mattraditioner

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Historia
Tema: Utforska högtider och deras mattraditioner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på olika högtider och de traditionella maträtter som är kopplade till dessa tillfällen. Eleverna låter sig inspireras av hur olika kulturer firar med mat och vad som är speciellt för dessa traditioner.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på specifika högtider och de maträtter som är kopplade till dem. Eleven visar förståelse för kulturella traditioner och kan delta i diskussioner kring dessa.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till högtider (10 min)

  • Presentera begreppet “högtid” och fråga eleverna om vilka högtider de tycker är speciella.
  • Diskutera varför vi firar och vad som är viktigt för dem.
  • Visa bilder från olika högtider för att stimulera elevernas intresse.

Mattraditioner och kulturella firanden (15 min)

  • Berätta om några populära högtider såsom jul, påsk och midsommar, och de typiska maträtter som äts under dessa.
  • Använd exempel på rätter, t.ex. julskinka, påskägg och sill, och diskutera deras betydelse.
  • Engagera eleverna med frågor som “Vad äter ni under dessa högtider?”

Gruppaktivitet: Mattraditioner i kulturer (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge grupperna en specifik högtid eller tradition att diskutera.
  • Be dem att tänka på vad som äts, hur det tillagas, och varför det är viktigt.
  • Se till att grupperna presenterar sina resultat för klassen.

Aktivitet: Skapa en ”Högtidsmeny” (5 min)

  • Ge eleverna papper och färgglada pennor och be dem att skapa en meny för en av sina favorit högtider.
  • Be dem inkludera bilder och namn på sina favoriträtter.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

  • Gå igenom vad ni har lärt er om högtider och mattraditioner.
  • Fråga eleverna vad de tyckte var mest intressant och om det finns fler traditioner de vill lära sig om.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en liten bildbok där de ritar sina favoritmattraditioner kopplade till någon av de högtider de lärt sig om. De ska också skriva en mening om varför de valt just dessa maträtter.

Beräknad tidsåtgång:

25 minuter

Exit-ticket

  • Nämn en maträtt som är kopplad till en högtid.
  • Vilken är din favorit högtid och varför?
  • Vad gör ni under just denna högtid?
  • Hur ser maten ut som ni äter under högtiden?
  • Varför tror ni att mattraditioner är viktiga?

Hemläxa

Skriv en kort text (100-150 ord) om din favorit högtid. Vad äter ni då och vad gör ni för att fira?

Fördjupningsuppgift

Eleven kan välja en specifik maträtt kopplad till en högtid och göra en kort redovisning (200 ord) om dess ursprung och betydelse, med bilder eller illustrationer där det är möjligt.

Förslag för nästa lektion

Kulturella traditioner från olika länder

Föreslå en lektion där eleverna får undersöka högtider och mattraditioner från olika länder. De kan välja ett land och ta reda på vad som är typiskt för just den kulturen. Denna lektion är relevant för att öka förståelsen för kulturell mångfald och integrera globala perspektiv i elevernas inlärning. Genom att få en djupare insikt i andra kulturer utökar vi deras uppfattning om världen.

Förberedelser

  • Samla bilder och exempel på maträtter kopplade till olika högtider.
  • Förbereda material för bilderboksskapandet.
  • Ha exempel på traditioner och högtider från andra länder tillgängliga för diskussioner.

Modern Tillbaka-knapp