Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Information och kommunikation 1
Tema: Presentationsteknik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla grundläggande kommunikativa färdigheter i olika sammanhang. Detta innefattar kroppsspråk, användning av röst och tonläge samt hur man använder olika verktyg för att förbättra kommunikationen. Eleverna ska även ges tillfälle att öva på att uttrycka sig muntligt och dela sina idéer med andra på ett tydligt och begripligt sätt.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet genomföra muntliga framställningar, interagera i samtal och ge respons på det som andra uttrycker. Eleven kan initiera och avsluta samtal och använda kroppsspråk för att förstärka sin kommunikation.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationsteknik (10 min)
– Ge en översikt av vad presentationsteknik innebär och varför det är viktigt.
– Diskutera de olika delarna av en presentation: inledning, innehåll och avslutning.
– Presentera exempel på olika sätt att framföra information.
Kroppsspråk och röstbruk (15 min)
– Visa exempel på hur kroppsspråk kan förstärka budskap.
– Diskutera hur tonläge och röststyrka påverkar kommunikationen.
– Genomföra en snabb övning där eleverna prova olika sätt att använda röst och kroppsspråk.
Övning i att framföra korta presentationer (15 min)
– Dela in eleverna i små grupper och ge dem kort tid att förbereda en presentation av ett valfritt ämne.
– Ge eleverna tips på hur de kan strukturera sina tankar.
– Låt grupperna öva på att presentera för varandra.
Sammanfattning och feedback (10 min)
– Samla ihop klassen och låt några elever dela med sig av sina erfarenheter från övningen.
– Ge tid för frågor och svar.
– Diskutera vikten av feedback och hur man kan ge konstruktiv kritik.
Avslutning och lektionens syfte (5 min)
– Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
– Koppla de lärt sig till nästa steg i att utveckla sina presentationsfärdigheter.
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en kort presentation (2-3 minuter) i små grupper där de presenterar ett valfritt ämne. De ska använda de tekniker de lärt sig under lektionen, inklusive kroppsspråk och röstbruk. Efter varje presentation får övriga elever ge positiv feedback och konstruktiv kritik.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är de tre delarna av en presentation?
– Inledning, innehåll och avslutning.
– Hur kan kroppsspråk påverka en presentation?
– Det kan förstärka budskapet och göra det mer engagerande.
– Varför är röstbruk viktigt under en presentation?
– Det påverkar hur budskapet uppfattas av publiken.
– Vad är ett effektivt sätt att ge feedback på en presentation?
– Att ge positiv förstärkning först och sedan konstruktiv kritik.
– Hur kan du förbereda dig för din egen presentation?
– Genom att strukturera innehållet, öva och tänka på kroppsspråk.
Hemläxa
Skriv en kort beskrivning (ca 150 ord) av ett ämne du skulle vilja presentera nästa gång. Inkludera tre punkter som du vill täcka i din presentation.
Fördjupningsuppgift
Designa en längre presentation (5-8 minuter) där du använder olika tekniker för att engagera publiken. Du bör använda visuelles hjälpmedel (exempelvis PowerPoint) och demonstrera variera röst och kroppsspråk. Denna uppgift syftar till att utveckla en djupare förståelse för hur man anpassar innehållet till olika målgrupper och situationer.
Förslag för nästa lektion
Praktisk övning i gruppresentationer
Den nästa lektion kan fokusera på att eleverna i grupp ska förbereda och genomföra en längre presentation där de bygger vidare på de tekniker och färdigheter de lärt sig. Under denna lektion är målet att öka samarbetet i grupperna och att användningen av teknisk utrustning i sina presentationer.
Detta är relevant för att eleverna ska få mer praktisk träning och förståelse för hur man kan använda teknik i sina framställningar samt att själva utföra presentationsmomentet i en säkrare miljö. Det aktuella kunskapskravet kommer att handla om att presentera information i en strukturerad form.
Förberedelser
– Förbered exempel på presentationer (video eller live) som visar bra teknik och metoder.
– Se till att förse eleverna med digitala verktyg och resurser.
– Förbered ett arbetsblad med tips på presentationsteknik för eleverna att använda under sina övningar.