Lektionsplanering Kemi
Årskurs: 1
Ämne: Kemi
Tema: Enkel kemi i matlagning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska behandla grundläggande förståelse av kemiska reaktioner samt skillnader mellan olika ämnen och samband i livsmedel. Eleverna ska få möjlighet att observera och diskutera hur olika ingredienser förändras när de blandas och tillagas.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur certain ämnen förändras vid upphettning och andra metoder, samt kan resultera i olika produkter. Eleven kan med stöd utföra och dokumentera experiment med vissa livsmedel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till matlagningens kemi (10 min)
- Diskutera hur kemi är inblandad i matlagning och ge exempel på vanliga kemiska processer, såsom kokning och gräddning.
- Fråga eleverna: “Vad händer med maten när vi tillagar den?”
- Visa bilder eller videor av olika matlagningstekniker.
Exempel på kemiska reaktioner i livsmedel (10 min)
- Förklara vad som händer när vi bakar bröd, t.ex. hur jäst fungerar.
- Diskutera också vad som händer när vi kokar ägg.
- Visa hur färg och struktur förändras vid tillagning.
Experiment: Baka en enkel kaka (15 min)
- Dela ut recept till eleverna med de ingredienser som behövs för att göra en enkel smet.
- Låt eleverna mäta upp ingredienserna och diskutera vad varje ingrediens bidrar med i blandningen.
- Dokumentera processen tillsammans med observationer.
Smakprov och reflektion (15 min)
- Låt eleverna provsmaka den färdiga kakan och diskutera skillnaderna mellan smeten och den bakade varianten.
- Ställ frågor som: “Vad hände med ingredienserna?” och “Tycker ni att kemin var viktig i detta arbete?”
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
Aktivitet
Eleverna kommer att genomföra ett experiment av att baka en enkel kaka i klassrummet. De får ta del av recept och aktivt mäta, blanda och förbereda sina ingredienser, samt observera förändringar som sker när de baka. Aktiviteten ger dem en praktisk erfarenhet av kemi i matlagning.
Exit-ticket
- Vad hände med ingredienserna när vi bakade kakan? (De förändrades)
- Vad gör jästen i degen? (Den gör att degen jäser)