Lektion. Åk. 1. Kemi – Enkla kemiska processer och material

Lektionsplanering Kemi

Årskurs: 1

Ämne: Kemi

Tema: Enkla kemiska processer och material

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska behandla centrala delar som materialens egenskaper, hur material kan sorteras efter egenskaper samt grundläggande kunskaper om vattenets olika former och dess kretslopp. Eleverna ska även få möjlighet att undersöka hur olika ämnen och material kan blandas och separeras.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på några av egenskaperna hos vanliga material och enkla blandningar. Eleven kan, med hjälp av läraren, utföra grundläggande observationer och dokumentera sina resultat om kemiska processer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till materialens egenskaper (10 min)

  • Diskutera vad material är och ge exempel på olika material (t.ex. trä, plast, metall, glas).
  • Förklara frågorna: “Vad kan man göra med olika material?” och “Hur ser de ut?”
  • Visa bilder på vanliga material och be eleverna känna på olika material.

Genomgång av vattnets former (10 min)

  • Förklara de tre formerna av vatten: fast (is), flytande (vatten) och gas (ånga).
  • Demonstrera med is, ett glas med vatten och ånga från en vattenkokare.
  • Diskutera hur vatten kan förändras mellan dessa former.

Enkla observationer (15 min)

  • Låt eleverna undersöka olika material (t.ex. flyta eller sjunka i vatten).
  • Ge eleverna uppdrag att observera och dokumentera vad som händer när vissa material läggs i vatten.
  • Diskutera observationerna tillsammans.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
  • Ställ öppna frågor om vad de tycker är mest intressant med materialens egenskaper och vattnets former.
  • Be eleverna att dela med sig av sina reflektioner.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de ska genomföra ett experiment med vatten och olika material. De får i uppdrag att lista vilka material som flyter eller sjunker när de placeras i vatten och ska dokumentera sina resultat med ord och bild.

Exit-ticket

  • Vilka tre former har vatten? (Is, vatten, ånga)
  • Nämn ett material som kan flyta i vatten. (T.ex. trä)
  • Nämn ett material som sjunker i vatten. (T.ex. metall)
  • Hur kan vi se att vatten förändras till ånga? (Genom värme)

Modern Tillbaka-knapp