Lektionsplanering Kemi
Årskurs: 1
Ämne: Kemi
Tema: Kemi i naturen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska behandla olika naturliga ämnen och material i vår omgivning. Eleverna ska få möjlighet att observera och diskutera kemiska processer som sker i naturen, samt hur människor använder dessa resurser på ett hållbart sätt.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på naturliga ämnen och beskriva deras egenskaper. Eleven kan också med stöd utföra grundläggande observationer av naturmaterial och diskutera deras betydelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kemi i naturen (10 min)
- Diskutera vad kemi är och hur den finns i naturen. Fråga: “Vilka naturliga saker kan ni se runtomkring er?”
- Visa exempel på naturliga material, som jord, stenar och växter, och diskutera deras egenskaper.
- Be eleverna ge exempel på hur vi använder dessa material.
Utforskning av naturliga material (15 min)
- Ta med eleverna utomhus eller be dem titta på saker i skolan. Eleverna får samla in små exempel av naturliga material, till exempel löv, stenar, eller jord.
- Diskutera tillsammans de insamlade materialen och identifiera deras egenskaper (färg, textur, hårdhet).
Experiment: Dela material (15 min)
- Dela upp eleverna i grupper och låt dem arbeta med att separera olika naturliga material (t.ex. sand och små stenar) och diskutera hur man kan sortera och känna igen dem.
- Låt eleverna dokumentera sina observationer angående materialen de arbetar med.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som har lärts om kemi i naturen och diskutera varför det är viktigt att förstå naturliga resurser.
- Ställ frågor som: “Hur kan vi skydda vår natur och dess resurser?”
Aktivitet
Eleverna ska skapa en naturpärm där de sammanställer bilder och exempel på de naturliga material de har samlat. De ska också skriva ner vad de har lärt sig om materialen, inklusive deras egenskaper och användning. Det kan vara en kul och kreativ aktivitet där de får pyssla.
Exit-ticket
- Nämn tre naturliga material som finns i vår omgivning. (T.ex. stenar, jord, växter)
- Vilken färg har löv på sommaren? (Gröna)
- Hur kan vi använda naturliga resurser? (Bygga, odla, skapa)
- Varför är det viktigt att skydda naturen? (För att bevara biologisk mångfald och resurser)
- Vad har du lärt dig idag om naturkemin? (Öppna svar)