Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Kemi – Kemi och experiment

Lektionsplanering Kemi

Årskurs: 1

Ämne: Kemi

Tema: Kemi och experiment

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska ge eleverna möjlighet att utföra och lära sig om olika kemiska experiment. Eleverna ska få utforska grundläggande kemiska reaktioner genom att observera och dokumentera sina resultat.

Kunskapskrav

Eleven kan med stöd utföra grundläggande experiment och observera vilka förändringar som sker. Eleven kan också ge exempel på vad de lärt sig och dokumentera sina resultat.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kemi och experiment (10 min)

  • Diskutera vad ett experiment är och varför vi gör dem. Fråga: “Vad tycker ni är spännande med att göra experiment?”
  • Berätta om hur kemi är en del av många experiment och att man med hjälp av kemi kan förstå världen bättre.

Experiment, del 1: Bakpulver och ättika (15 min)

  • Genomför ett klassrumsexperiment med bakpulver och ättika för att visa en kemisk reaktion. Låt eleverna se den bubblande effekten och fråga vad de tror händer.
  • Låt eleverna dokumentera sina observationer och vad de ser.

Experiment, del 2: Färgade kemiska reaktioner (15 min)

  • Låt eleverna göra ett enkelt experiment med vatten, färgämnen (t.ex. matfärg) och bakpulver eller citronsyra för att observera färgförändringar och bubblande reaktioner.
  • Diskutera vad som händer i reaktionen och varför.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de experiment som genomförts och vad eleverna har lärt sig. Be dem tänka på varför experimenten är viktiga för att förstå kemi.
  • Ställ frågor som: “Vad tyckte ni var mest intressant?”

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “Experimentbok” där de dokumenterar de experiment de genomfört. De kan rita bilder av processen, skriva ner sina observationer och beskriva vad de lärt sig. Denna bok kan användas som en samling av alla deras kemiska äventyr. Du kan skriva “Aktivitet” för att få en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad hände när vi blandade bakpulver och ättika? (Det bubblade och skapade gas)
  • Vad kunde ni se i färgexperimentet? (Färg och bubblor)
  • Varför är det viktigt att göra experiment? (För att lära sig och förstå kemi)
  • Vad var ert favoritdel av dagens experiment? (Öppna svar)
  • Vad har ni lärt er om kemi genom experimenten? (Öppna svar)

Modern Tillbaka-knapp