Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Kemi – Kemi och teknik

Lektionsplanering Kemi

Årskurs: 1

Ämne: Kemi

Tema: Kemi och teknik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska behandla hur kemiska ämnen används i tekniska tillämpningar och vardagliga produkter som rengöringsmedel, kosmetika och mediciner. Eleverna ska få möjlighet att diskutera och observera kemins roll i dessa produkter och teknologier samt dess påverkan på vår vardag.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på kemiska ämnen som förekommer i teknik och produkter. Eleven kan med stöd hjälpa till att observera och beskriva hur kemi används i olika sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kemi och teknik (10 min)

  • Diskutera vad vi menar med teknologi och hur kemi är inblandat. Fråga eleverna: “Kan ni tänka er några produkter vi använder varje dag som innehåller kemi?”
  • Låt eleverna nämna exempel på produkter som rengöringsmedel, schampo, läkemedel, etc., och skriv ner dem på tavlan.

Kemi i vanliga produkter (15 min)

  • Gå igenom några vanliga kemiska ingredienser i teknikprodukter och deras funktion, som tensider i tvål eller alkohol i desinfektionsmedel.
  • Diskutera hur dessa ämnen bidrar till produkternas effektivitet och säkerhet.

Experiment: Skapa en enkel rengöringslösning (15 min)

  • Låt eleverna göra en enkel rengöringslösning med ingredienser som vatten och ättika eller bikarbonat.
  • Eleverna får observera och dokumentera vilka effekter som uppstår när blandningarna används för rengöring.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen genom att diskutera vad de har lärt sig om hur kemi används i produkter vi använder varje dag.
  • Ställ frågor som: “Hur kan vi använda kemi för att göra våra liv enklare?”

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “Kemi i mitt hem”-bok där de ritar och skriver om tre produkter de använder hemma och vilka kemiska ämnen dessa kan innehålla. De kan skapa sina sidor med olika färger och bilder för att illustrera sina val av produkter. Du kan skriva “Aktivitet” för att få en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Nämn ett kemiskt ämne som finns i rengöringsmedel. (T.ex. tensider eller ättika)
  • Vad gör dessa kemiska ämnen i produkterna? (De hjälper till att rengöra)
  • Varför är det viktigt att veta vad som finns i produkterna vi använder? (För att förstå deras effekter och säkerhet)
  • Hur kan kemi göra våra liv enklare? (Genom praktiska tillämpningar)
  • Vad har du lärt dig idag om kemi och teknik? (Öppna svar)

Modern Tillbaka-knapp