Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Kemi – Vatten och dess betydelse för livet

Lektionsplanering Kemi

Årskurs: 1
Ämne: Kemi
Tema: Vatten och dess betydelse för livet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska behandla vatten som en livsviktig resurs, dess olika former, kretsloppet och betydelse för både människor, djur och växter. Eleverna ska ges möjlighet att observera och diskutera hur vatten påverkar material och livsprocesser.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på vattnets betydelse för liv och konkreta exempel på vatten i sin omgivning. Eleven kan också med stöd göra observationer av vattnets olika former och beskriva dess egenskaper.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till vattnets betydelse (10 min)

  • Diskutera varför vatten är viktigt för oss och andra livsformer.
  • Fråga eleverna: “Vad behöver vi vatten till?” och lista svar på tavlan.
  • Visa bilder på olika miljöer där vatten är avgörande (t.ex. sjöar, floder, skogar).

Vattnets kretslopp (15 min)

  • Förklara vattnets kretslopp med hjälp av en enkel illustration på tavlan.
  • Träna på begrepp som avdunstning, kondensation och nederbörd.
  • Diskutera hur vattnet cirkulerar i naturen och varför det är viktigt.

Experiment med vatten (15 min)

  • Låt eleverna utföra ett experiment där de får frysa vatten i olika former (t.ex. isbitar, isfigurer).
  • Be eleverna observera hur lång tid det tar för isen att smälta och vad som händer.
  • Diskutera vad som sker när temperaturen förändras.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen genom att återkoppla till vattnets betydelse för livet.
  • Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig och hur de kan se vatten i sin vardag.
  • Ställ frågor som: “Vad skulle hända om vi inte hade vatten?”

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skapa en enkel poster som visar vattnets kretslopp med bilder och text. De kan använda färg och olika material för att illustrera de olika stegen i kretsloppet. Aktiviteten syftar till att förstärka deras förståelse för vattnets betydelse och dess rörelser i naturen.

Exit-ticket

  • Vad är vattnets tre former? (Fast, flytande, gas)
  • Nämn en del av vattnets kretslopp. (Avdunstning, regn, osv.)
  • Varför är vatten viktigt för människor? (För att dricka, odla mat, etc.)
  • Hur kan vi se att vatten är en livsviktig resurs? (Genom djur och växters behov av det)
  • Vad händer med vatten när det fryser? (Det blir till is)

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp
×