Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Klockan
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grunderna för att läsa och använda klockan. Eleverna får lära sig att förstå begrepp som timmar, minuter och sekunder samt att kunna avläsa tid från både analoga och digitala klockor.
Kunskapskrav
Eleven kan med stöd av bilder, modeller och matematiska begrepp beskriva och lösa enklare problem i vardagliga situationer. Eleven kan avläsa och uttrycka tid i klockan.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till klockan (10 min)
– Presentera skillnaden mellan analog och digital klocka.
– Visa en klocka och gå igenom olika delar som visare och urtavla.
– Förklara hur man läser klockan och skillnaden mellan timme och minut.
Genomgång av timmar och minuter (15 min)
– Förklara hur många minuter det går på en timme (60 minuter).
– Gå igenom hur man räknar minuter för att förstå hur lång tid olika aktiviteter tar.
– Använd visuella hjälpmedel som en klocka med flyttbara visare för att demonstrera.
Praktisk övning: Avläsning av klocka (15 min)
– Dela ut bilder på klockor med olika tider och låt eleverna öva på att skriva ner den tid som visas.
– Be eleverna att para ihop med en kompis och jämföra sina svar.
– Gå igenom svaren gemensamt i klassen efter övningen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Ställ frågor till klassen om vad de har lärt sig om klockan.
– Öppna för diskussion kring varför det är viktigt att kunna läsa klocka i vardagen.
– Sammanfatta lektionen och koppla det till användning av tiden i praktiska sammanhang.
Aktivitet
Eleverna får i små grupper skapa egna klockor med hjälp av papper och annat material. De ska skriva ut olika tider på sina klockor som de sedan ska presentera för klassen och förklara hur man läser av tiden på deras klocka.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad betyder det att läsa av klockan?
Svara på hur man avläser timmar och minuter.
– Hur många minuter går det på en timme?
Svara 60 minuter.
– Vad visar de långa visaren på en klocka?
Svara att den visar minuter.
– Vad är skillnaden mellan analog och digital klocka?
Svara att analog klocka har visare medan digital visar siffror.
– Ge ett exempel på en aktivitet där vi behöver kunna läsa klocka.
Svara exempelvis “att veta när vi ska börja skolan”.
Hemläxa
Eleverna ska rita en klocka och ställa in den på två olika tider. De ska även skriva ner vad de brukar göra vid dessa tider. Längd: 50 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska undersöka hur olika kulturer runt om i världen hanterar tid och klockor. De kan göra en presentation som visar skillnaderna i hur tid uppfattas och används. Syftet med uppgiften är att ge eleverna möjlighet att uppvisa kunskap om tiden ur ett kulturellt perspektiv och hur det påverkar deras vardag.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av tidsanvändning
I nästa lektion kan eleverna jämföra hur olika familjer eller kulturer använder sin tid. Det kan inkludera en diskussion eller en undersökning av hur de olika aktiviteterna fördelas över en vecka. Denna lektion är relevant eftersom det bygger vidare på förståelsen om tid och ger praktiska exempel på hur tid används i vardagen, vilket kopplar till kunskapskravet att använda tid i vardagliga situationer.
Förberedelser
– Förbered bildmaterial av en klocka samt material för att skapa egna klockor.
– Förbered exempel på olika tider som eleverna ska avläsa.
– Organisera grupper för aktiviteten så att eleverna kan arbeta tillsammans.