Problemlösning för Årskurs 1
Årskurs
1
Ämne
Matematik
Tema
Problemlösning med subtraktion
Introduktion
I denna lektion introducerar vi eleverna till problemlösning genom en konkret situation som involverar subtraktion. Lektionen är utformad för att hjälpa eleverna att förstå grundläggande matematiska koncept på ett engagerande sätt.
Problemlösningsfråga
Fråga:
Anna hade 10 godisbitar. Hon gav 4 godisbitar till sina vänner. Hur många godisbitar har Anna kvar?
Svarsalternativ:
- A) 6 godisbitar
- B) 4 godisbitar
- C) 10 godisbitar
Rätt svar:
A) 6 godisbitar
Lärandemål
- Eleverna ska kunna identifiera problem i en berättelse och formulera vad som behöver lösas.
- Eleverna ska kunna använda grundläggande matematiska operationer (addition och subtraktion) för att lösa problem.
- Eleverna ska kunna arbeta i grupper och dela sina tankar och lösningar med varandra.
- Eleverna ska kunna skapa en tankekarta för att visualisera problemlösningsprocessen.
- Eleverna ska kunna reflektera över hur de har löst problemet och vilka strategier som var mest effektiva.
- Eleverna ska känna sig mer självsäkra i att hantera matematiska problem.
Avslutning
Genom att använda en berättelse och göra problemlösning till en interaktiv aktivitet kan vi öka elevernas motivation och förståelse för matematik.