Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Musik – Grundläggande musikaliska begrepp

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Musik
Tema: Grundläggande musikaliska begrepp

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

I årskurs 1 ingår grundläggande musikaliska begrepp och element, såsom rytm, melodi och dynamik, samt att lyssna på och delta i musikaliska aktiviteter.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i sång och musikaliska lekar samt känna igen och namnge några grundläggande musikaliska begrepp.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikaliska begrepp (15 min)

– Förklara begreppen rytm, melodi och dynamik för eleverna.
– Använd exempel som klappa händerna för rytm och sjunga för melodi.
– Engagera eleverna genom att ställa frågor om deras favoritlåtar och identifiera musikaliska element i dem.

Sång och rörelse (20 min)

– Lär ut en enkel sång som inkluderar rörelser som passar till texten.
– Uppmuntra eleverna att sjunga och röra sig i takt med musiken.
– Diskutera hur rörelserna kan förstärka känslan av musiken.

Lyssna och diskutera (15 min)

– Spela upp ett kort musikstycke och be eleverna att beskriva vad de hör.
– Ställ frågor om tempot, känslan och om de känner igen instrumenten.
– Sammanfatta de musikaliska begreppen som har diskuterats under lektionen.

Aktivitet

Eleverna får arbeta i grupper om tre för att skapa en enkel musikstycke med klappar och fotsteg. De ska använda rytm och melodi i sin komposition och sedan framföra den för klassen. Aktiviteten knyter an till lektionens tema genom att eleverna praktiskt tillämpar de musikaliska begreppen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är rytm?
Svar: Rytm är mönstret av ljud och tystnad.
– Vad är melodi?
Svar: Melodi är en följd av toner som skapar en sång.
– Vad betyder dynamik i musik?
Svar: Dynamik handlar om hur stark eller svag musiken är.
– Nämn ett instrument du känner till.
Svar: Exempelvis piano, gitarr, trumma.
– Vad är din favoritlåt och varför?
Svar: Svar kan variera, exempelvis “Bä bä vita lamm” för att den är rolig att sjunga.

Hemläxa

Eleverna ska lyssna på en låt hemma och skriva en kort mening om vad de tycker om den (ca 50 ord).

Fördjupningsuppgift

Skapa en egen låttext med en tydlig melodi och rytm. Eleverna kan använda sig av minst tre av de musikaliska begreppen som diskuterats under lektionen. Syftet med uppgiften är att ge eleverna en möjlighet att visa upp sin musikaliska kreativitet och förståelse för de lärda begreppen.

Förslag för nästa lektion

Namnge och spela instrument
Den nästa lektionen kan fokusera på olika musikinstrument och deras ljud. Eleverna får möjlighet att prova på olika instrument och lära sig namnen och egenskaperna för varje instrument. Detta kommer att bygga på deras förståelse för musik och koppla ihop med lärdomarna från den här lektionen. Kunskapskravet som kommer att vara aktuellt är att eleven kan känna igen och namnge några grundläggande musikaliska begrepp och instrument.

Förberedelser

– Förbereda ljudklipp av olika musikstycken.
– Samla enklare musikinstrument om möjligt.
– Skriv ut låttexten för den sång som ska läras ut.


Modern Tillbaka-knapp
×