En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Naturkunskap – Svamparnas delar



Lektionsplanering: Svamparnas delar

Lektionsplanering: Svamparnas delar

Årskurs: 1

Ämne: Naturkunskap

Tema: Svamparnas delar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om och bekanta sig med livsmiljöer och djur- och växtliv, samt förstå grundläggande biologiska begrepp, inklusive växters och svampars delar.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på hur djur och växter är uppbyggda och fungerar, inklusive delar av svampar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till svampar (10 min)

  • Berätta om svampar som en del av naturen.
  • Visa bilder av de tre olika svamparna och namnge dem.
  • Diskutera var svampar kan hittas och deras betydelse i ekosystemet.

Genomgång av svamparnas delar (15 min)

  • Rita en svamp på tavlan och märk dess delar (fot, hatt, gills).
  • Förklara varje del och dess funktion.
  • Använd faktaboken för att hitta ytterligare information om svamparnas delar.

Gemensam aktivitet – Klippa och klistra (15 min)

  • Ge eleverna bilder på svampar och dess delar.
  • Låt dem klippa ut och sortera delarna.
  • Eleverna ska sätta ihop en egen svamp med rätt delar.

Avslutande diskussion och reflektion (10 min)

  • Samla eleverna för att diskutera vad de har lärt sig.
  • Låt varje elev visa sin skapade svamp och berätta om delarna.
  • Ställ öppna frågor för att få dem att reflektera över lektionen.

Aktivitet

Aktiviteten innebär att eleverna får klippa och klistra svamparnas delar för att skapa sin egen svamp. De kommer att använda de utskrivna bilderna av svampar och deras delar för att lära sig mer om svamparnas uppbyggnad.

Exit-ticket

  • Vad heter delarna av en svamp?
    • Fot, hatt, gills.
  • Vad gör svampens hatt?
    • Skyddar sporerna.
  • Var växer svampar?
    • I skog, på mark, på trädbitar.
  • Kan man äta alla svampar?
    • Nej, vissa är farliga.
  • Nämn en svamp som vi kan äta.
    • Champinjon.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att hitta en svamp i sin omgivning (t.ex. i en park eller trädgård) och rita den. De ska också skriva ner vad de kommer ihåg om svampens delar.

Citat

”Naturen är inte en plats att besöka. Den är hem.” – Gary Snyder (1990)

Detta citat betonar hur viktigt det är att förstå och respektera naturen, inklusive svampar, som en del av vårt livsmiljö.

Nästa lektion

Tema för nästa lektion kan vara “Svampar i ekosystemet”. Det är relevant eftersom det ger eleverna en förståelse för hur svampar påverkar naturen och samarbetar med andra organismer.



×