Lektion. Åk. 1. Naturkunskap – Svenska svampar

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Naturkunskap
Tema: Svenska svampar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska få utforska och lära sig om olika svenska svampar, deras livsmiljöer och kännetecken. Undervisningen kommer att fokusera på vanliga svampar som kan hittas i svenska skogar.

Kunskapskrav:

Eleven kan beskriva några vanliga svampar och deras kännetecken.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till svenska svampar (10 min)

  • Berätta för eleverna om vad svampar är och deras viktiga roll i naturen.
  • Visa bilder på olika svenska svampar.
  • Diskutera var svampar växer och vilka färger och former de kan ha.

Presentation av vanliga svenska svampar (15 min)

  • Gå igenom specifika svampar, till exempel kantarell, flugsvamp och champinjon.
  • Visa bilder av varje svamp och förklara deras kännetecken.
  • Prata om om svamparna är ätliga eller giftiga.

Svampjakt i klassrummet (15 min)

  • Dela ut bilder och korta beskrivningar av olika svampar till eleverna.
  • Låt eleverna “jaga” (leta efter) de svampar som du har flaggat på tavlan.
  • Samla alla svampar och diskutera vilka som hittades.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta dagens lektion och repetera de svampar som diskuterades.
  • Fråga eleverna om deras favorit svamp eller vilken svamp de skulle vilja se i verkligheten.
  • Informera om nästa lektion som kommer att handla om svamparnas livscykel.

Aktivitet

Eleverna kommer att skapa en enkel “svampbok” där de ritar och skriver om sin favorit svamp som de har lärt sig om under lektionen. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vilken svamp är din favorit? Svar: (öppen fråga)
  • Vilka färger kan svampar ha? Svar: Grön, gul, röd, vit.
  • Var växer svampar? Svar: I skogen, på marken.
  • Är alla svampar ätliga? Svar: Nej, vissa är giftiga.
  • Nämn en svamp du lärt dig om idag. Svar: (öppen fråga)

Hemuppgift

Eleverna ska rita en bild av en svamp och berätta för sina föräldrar eller vårdnadshavare om vad de har lärt sig. De kan även hämta en bild av en svamp från internet eller en bok. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.

Citat

Karl von Linné sa: “Naturens bok är skriven på latin.” Detta citat betyder att naturen är full av kunskap och att vi behöver förstå den. Under lektionen lär vi oss om svampar som är en del av naturen.

Nästa lektion

Tema för nästa lektion kommer att vara “Svampens livscykel”, vilket är relevant eftersom det ger eleverna en djupare förståelse för hur svampar växer och förökar sig. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.


Modern Tillbaka-knapp