Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Naturorienterande ämnen – Hösttecken

Lektionsplanering

Årskurs: 1

Ämne: Naturorienterande ämnen

Tema: Hösttecken

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen om natur och miljö kommer eleverna att arbeta med att utforska och observera hösten i naturen, där de får möjlighet att lära sig om växters livscykler och hur de förändras under olika årstider. Fokus ska ligga på att identifiera och dokumentera hösttecken i närmiljön.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna känna igen och namnge vanliga växter och djur samt beskriva deras betydelse för naturen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hösten (10 min)

  • Diskutera vad som händer i naturen under hösten.
  • Redogöra för vad hösttecken är och ge exempel.
  • Prata om vikten av att dokumentera sina observationer.

Genomgång av kamerafunktioner (10 min)

  • Visa eleverna hur man använder paddan för att ta bilder.
  • Gå igenom grundläggande funktioner som att zooma och fota.
  • Betona vikten av att vara stilla när man tar bilder.

Utrustning och säkerhet (10 min)

  • Se till att alla elever har paddorna och att de är korrekt inställda.
  • Gå igenom säkerhetsregler när man är i skogen.
  • Informera om att respektera naturen och inte plocka växter.

Utforskning i skogen (20 min)

  • Låt eleverna sprida ut sig i en säker del av skogen.
  • Be dem ta bilder på olika hösttecken, som löv, frukter, och svampar.
  • Be dem att notera var de hittar de olika hösttecknen.

Aktivitet

Eleverna kommer att ges möjlighet att utforska skogen och observera olika hösttecken. Genom att använda paddor ska de ta foton av saker de hittar, som löv i olika färger, äpplen som fallit från träden och andra naturliga element som representerar hösten. Eleverna kan arbeta i par eller små grupper för att inspirera till samarbeten och diskussioner om de fynd de gör. Efter aktiviteten kommer de att få dela sina bilder med klassen och diskutera vad de har sett och lärt sig.

Exit-ticket

  • Nämn tre exempel på hösttecken du har sett. Svar: Löv i olika färger, fallna äpplen, svampar.
  • Vilken färg har löven under hösten? Svar: Röd, gul, orange.
  • Varför är det viktigt att respektera naturen när vi är ute? Svar: För att skydda miljön och djuren.
  • Kan du nämna ett djur som förbereder sig för vintern? Svar: Ekorrar.
  • Vad ska vi göra med bilderna vi tar? Svar: Vi ska visa dem för klassen och diskutera vad vi har upptäckt.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna ta med en bild av ett hösttecken som de har hittat i sin egen trädgård eller på väg till skolan. De ska skriva en kort mening om varför just det tecknet är speciellt och vad de kan berätta om det. Hemuppgiften kan hjälpa dem att koppla sina erfarenheter från skogen till sin egen vardag.

Citat

“Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.” – Lars Molin (2011) Detta citat handlar om att vara redo för att uppleva naturen oavsett väder. Under hösten är det viktigt att klä sig rätt för att fullt ut kunna njuta av och dokumentera de vackra förändringarna i naturen.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion

Skogens djur på vintern. I nästa lektion syftar vi till att utforska vilka djur som finns i skogen under vintern och hur de anpassar sig till kylan.


Modern Tillbaka-knapp
×