Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: NO
Tema: Årstider
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1–3 omfattar det centrala innehållet “Året runt i naturen” årstidsväxlingar i naturen och kännetecken för de olika årstiderna. Eleverna ska även, genom sin undervisning, få kunskaper om djur, växter och svampar i närmiljön samt hur dessa kan grupperas.
Kunskapskrav
Eleven kan berätta om årstiderna och deras kännetecken samt ge exempel på några djur och växter som hör samman med de olika årstiderna. De kan också beskriva hur vädret, ljuset och temperaturen förändras under årets olika perioder.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till årstider (10 min)
- Presentera de fyra årstiderna: vår, sommar, höst och vinter.
- Diskutera kännetecken för varje årstid, som väder, temperatur och naturförändringar.
- Visa bilder eller videoklipp som tydligt visar skillnaderna mellan årstiderna.
Djur och växter under årstiderna (15 min)
- Berätta om djur och växter som lever i de olika årstiderna.
- Visa exempel på hur vissa djur anpassar sig eller migrerar under årstidernas växlingar.
- Introducera vanliga växter och blomningen för respektive årstid.
Aktiviteter ute i naturen (15 min)
- Ta med eleverna utomhus för att observera naturen.
- Låt dem samla in löv, blommor eller annat naturligt material som representerar den aktuella årstiden.
- Diskutera vad de ser och hur det relaterar till vad de har lärt sig om årstiderna.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Samla eleverna och diskutera deras upplevelser från utomhusaktiviteten.
- Fråga dem vad de lärde sig om årstiderna och djuren/växterna de observerade.
- Sammanfatta de viktigaste punkterna kring vad som kännetecknar de olika årstiderna.
Aktivitet
Eleverna får rita en bild av sin favoritårstid och inkludera olika djur och växter de har lärt sig om. De ska skriva en kort text (ca 2-3 meningar) som beskriver deras bild och vad som gör den årstiden speciell för dem.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vilka fyra årstider finns det?
Svar: Vår, sommar, höst, vinter. - Vad är ett kännetecken för vintern?
Svar: Kallt väder, snö och korta dagar. - Vilka djur kan man se på sommaren?
Svar: Svalor, fjärilar och insekter. - Vilken växt blommar ofta på våren?
Svar: Krokus eller påsklilja. - Hur känns det oftast under hösten?
Svar: Svalt och blåsigt, med fallande löv.
Hemläxa
Eleverna ska i två till tre meningar skriva om vad de tycker om sin favoritårstid och varför. Längd: 50-100 ord.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig ytterligare kan göra en liten undersökning om hur klimatet påverkar djur och växter i deras eget område. De kan intervjua en vuxen om skillnader de har sett över åren och skriva en rapport (ca 200-300 ord) om sina upptäckter.
Förslag för nästa lektion
Ämne: Väder och dess påverkan på årstiderna.
I nästa lektion kan vi fokusera på hur vädret förändras under de olika årstiderna och hur dessa förändringar påverkar djur och växtliv. Vi bör också diskutera hur människor anpassar sig till dessa väderförändringar. Kunskapskravet som är aktuellt kommer att vara att eleverna kan beskriva och förklara väderförhållandena för de olika årstiderna.
Förberedelser
- Samla material för utomhusaktiviteten, som pappersark för att samla och rita på.
- Förbereda bilder och eventuellt videoklipp som visar året i naturen.
- Planera en säkring av området där vi ska besöka utomhus, så att eleverna kan observera säkert.