Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Naturorienterande ämnen (NO)
Tema: Hösten i naturen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna ska få kunskaper om årstidsväxlingar i naturen och kännetecken för den specifika årstiden, i detta fall hösten. Eleverna ska också lära sig om djur och växter i närmiljön, samt hur dessa kan grupperas och identifieras.
Kunskapskrav
Eleven beskriver enkel samband i naturen och hur olika djur och växter påverkas av årstiderna. Dessutom ska eleven kunna medverka i att identifiera och namnge några vanliga växter och djur som förekommer i närmiljön under hösten.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hösten (10 min)
– Berätta om årstidernas cykel och specifika kännetecken som identifierar hösten.
– Visa bilder på höstlandskap och prata om färger och förändringar i naturen.
– Diskutera skillnader mellan hösten och andra årstider.
Djur och växter i hösten (15 min)
– Presentera vanliga djur som är aktiva på hösten, t.ex. ekorrar och fåglar som samlar mat.
– Visa exempel på växter som förändras, t.ex. träd vars löv förändrar färg eller faller.
– Engagera eleverna i att namnge djur och växter de känner igen från sin närmiljö.
Höstexperiment (15 min)
– Genomföra ett enkelt experiment där eleverna samlar olika höstlöv och diskuterar deras färger och former.
– Låt eleverna observera skillnader mellan löv från olika träd.
– Diskutera varför löv förändras färg och faller under hösten.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
– Diskutera vad de tyckte var intressant och vad de vill veta mer om.
– Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
Aktivitet
Eleverna ska gå ut i skolans närmiljö, samla in olika löv och annat höstmaterial (som kottar, nötter etc.). De ska sedan skapa en höstcollage i grupper där de illustrerar vad de har samlat. Aktiviteten syftar till att konkretisera och visualisera lärandet om hösten och dess kännetecken.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
– Vad är ett kännetecken för hösten?
Svar: Löven på träden ändrar färg och faller.
– Vilka djur kan du se på hösten?
Svar: Ekorrar och fåglar.
– Vad händer med blommorna under hösten?
Svar: Många blommor vissnar och försvinner.
– Nämn en växt som är vanlig på hösten.
Svar: Lönnträd.
– Varför samlar djuren mat under hösten?
Svar: För att förbereda sig för vintern.
Hemläxa
Eleverna ska rita och färglägga en bild av ett höstlandskap och skriva tre meningar om vad som händer i naturen under hösten.
Längd: 100-150 ord.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig kan skriva en kort berättelse (250-300 ord) om ett djur under hösten, vad det gör för att förbereda sig inför vintern och hur det reagerar när årstiden förändras.
Förslag för nästa lektion
Tema: Vad händer i naturen under vintern.
Denna lektion kan bygga vidare på den kunskap som samlats om hösten och introducera konceptet av vinter och dess egen unika kännetecken och djurliv. Det blir relevant att lära sig om skillnaderna i hur djur och växter anpassar sig till kalla temperaturer och snö.
Förberedelser
– Förbereda material för collage (papper, lim, färger).
– Samla bilder på höstlandskap och djur.
– Planera en säker rutt för utevisten där eleverna kan plocka löv och annat höstmaterial.