Vad är religion
Årskurs: Årskurs 1
Ämne: Religion
Tema: Vad är religion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1 lär sig eleverna om olika religioner och deras betydelse, symboler, och traditioner. De får en grundläggande förståelse för vad religion kan betyda för människor i olika kulturer.
Betygskriterium (E)
Eleven kan ge exempel på olika religioner och vad dessa innebär.
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till religion (15 min)
- Diskutera vad religioner är.
- Ge exempel på olika religioner som finns i världen.
- Fråga eleverna om de känner till några religioner.
- Presentera kortfattat grundläggande fakta om några religioner.
2. Symboler och traditioner (15 min)
- Visa bilder på symboler från olika religioner.
- Diskutera vad varje symbol betyder.
- Berätta om några traditioner kopplade till olika religioner.
- Fråga eleverna om de känner till några traditioner.
3. Reflektion och diskussion (10 min)
- Låt eleverna dela sina tankar om vad de lärt sig.
- Diskutera varför religion är viktigt för människor.
- Fråga om religioner kan förena eller splittra människor.
- Skriv ner några av elevernas svar på tavlan.
4. Avslutning (5 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
- Ge eleverna en chans att ställa frågor.
Ämnesinnehåll
- Vetenskaplig förståelse av religion.
- Olika religioner som finns i världen, såsom kristendom, islam, judendom, hinduism och buddism.
- Religiösa symboler och deras betydelse.
- Traditioner kopplade till religion.
- Respekt för människors olika tro.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Religion | Ett system av tro och tillbedjan, ofta kopplat till en gudomlig kraft. | Kommer från latin ‘religio’, som betyder bindande eller skyldighet. |
Symbol | En bild eller tecken som representerar något annat. | Från grekiska ‘symbolon’, som betyder att sätta ihop. |
Tradition | En vana eller sed som förs vidare genom generationer. | Från latin ‘traditio’, som betyder att överlämna. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att religion påverkar människor i deras liv?
- B. Vilka skillnader och likheter ser ni mellan olika religioner?
- C. Tror ni att det är viktigt att förstå andras tro, och varför?
Aktivitet
I grupper, skapa en affisch som visar en religion av ert val. Inkludera bilder, symboler och korta texter om dess traditioner och tro.