Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Miljöfrågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I samhällskunskap ska eleverna få grundläggande kunskaper om arbetsformer som bidrar till en hållbar utveckling och miljövänliga val i vardagen. Undervisningen ska även introducera eleverna till ekologiska frågor.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur man i vardagen kan göra miljövänliga val och diskutera vikten av att ta hand om miljön.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Miljöfrågor (10 min)
- Förklara vad miljöfrågor innebär och varför de är viktiga för vårt samhälle.
- Diskutera kort om vad som händer med miljön om vi inte tar hand om den.
Exempel på Miljöproblem (10 min)
- Presentera några exempel på aktuella miljöproblem, såsom nedskräpning och klimatförändringar.
- Diskutera hur dessa problem påverkar oss och naturen.
Miljövänliga Val (15 min)
- Presentera exempel på hur eleverna kan göra miljövänliga val i vardagen, som att återvinna och spara vatten.
- Diskutera varför dessa val är viktiga och hur de kan påverka miljön positivt.
Reflektion och Sammanfattning (15 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
- Fråga eleverna om de har några idéer för hur de kan bidra till en bättre miljö i sin vardag.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “Miljöplakat” där de illustrerar och beskriver tre sätt de kan bidra till en bättre miljö. Plakaten kan hängas upp i klassrummet för att inspirera andra elever. Vill du ha mer information om aktiviteten, skriv “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad är en miljöfråga?
*Det handlar om problem som påverkar vår natur och miljö.* - Nämn ett miljöproblem som du känner till.
*Till exempel nedskräpning.* - Hur kan vi hjälpa miljön?
*Genom att återvinna och spara energi.* - Varför är det viktigt att ta hand om miljön?
*För att våra framtida generationer ska få en fin planet.* - Nämn ett miljövänligt val du kan göra varje dag.
*Svara fritt utifrån personlig åsikt.*
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att identifiera ett miljöproblem i sin vardag och skriva ner en idé om hur de kan förbättra situationen. De ska också rita en bild som representerar sin idé. Vill du ha mer information om hemuppgiften, skriv “Hemuppgift”.