En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Samhällskunskap och Geografi – Att leva tillsammans och i närområdet

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Samhällskunskap och Geografi
Tema: Att leva tillsammans och i närområdet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll inkluderar migration inom och mellan länder, normer och regler i elevens livsmiljöer, samt närområdets natur- och kulturlandskap. Det syftar till att ge eleverna förståelse för hur människor lever tillsammans och hur deras livsmiljö påverkar dem.

Kunskapskrav

Eleven kan samtala om och förklara enkla livsfrågor och levnadsvillkor, samt känner till några normer och regler i sin närmiljö.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till att leva tillsammans

(10 min)
– Diskutera vad “att leva tillsammans” innebär. Låt eleverna ge exempel på olika grupper och hur de samarbetar.
– Berätta om vikten av kamratskap och vänskap.
– Använd visuell hjälp, som bilder, för att förtydliga begreppen.

Regler och normer i skolan

(15 min)
– Introducera grundläggande regler i skolan och dess betydelse.
– Låt eleverna dela med sig av regler de känner till och diskutera varför regler är viktiga.
– Genomgång av konsekvenser av att följa eller bryta mot regler.

Utforska vårt närområde

(15 min)
– Presentera kartor över närområdet. Närliggande platser, som skola, park, och affär.
– Diskutera vad dessa platser betyder för eleverna och deras liv.
– Ge exempel på hur historiska platser kan berätta om livet förr.

Sammanfattning och reflektion

(10 min)
– Reflektera över vad vi lärt oss om att leva tillsammans och om vårt närområde.
– Fråga eleverna vad de tyckte var mest intressant.
– Skriv ned tankar på en tavla för alla att se.

Aktivitet

Eleverna får rita en bild av sin favoritplats i närområdet och skriva en kort mening om varför det är deras favorit. Detta kommer att hjälpa dem att uttrycka sig kreativt och dela med sig av sina tankar om sitt närområde.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Fråga 1: Vad betyder “kamratskap”?
– Svar: Att vara en bra vän och hjälpa varandra.

– Fråga 2: Nämn en regel vi har i skolan.
– Svar: Vi hälsar på varandra.

– Fråga 3: Varför är regler viktiga?
– Svar: För att alla ska trivas och må bra.

– Fråga 4: Vad är en plats i vårt närområde som du gillar?
– Svar: Parken.

– Fråga 5: Hur kan vi lära oss av historiska platser?
– Svar: De visar hur människor levde förr.

Hemläxa

Skriv en mening hemma om en plats i ditt närområde och ta med en bild av den platsen. Meningen ska vara minst 5 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppgift att skapa en enklare presentation om en plats i sitt närområde, exempelvis genom att rita den och berätta vad man kan göra där, vilket syftar till att utveckla deras förmåga att reflektera och kommunicera om sin omgivning.

Förslag för nästa lektion

Lektion 2: Berättelser om vårt närområde

Den nästa lektionen bör fokusera på att berätta historier om vår hemort. Detta kan inkludera både nutid och dåtid, med syfte att koppla eleverna mer till sin kultur och historia. Lektionen borde inkludera både skrivande och berättande aktiviteter och sträva efter att uppnå kunskapskraven för att diskutera och beskriva sin närmiljö.

Lektion 3: Mångfalden i vårt samhälle

I denna lektion kan fokus ligga på att förstå att människor kommer från olika bakgrunder och kulturer. Eleverna får dela med sig av sin egna kultur och traditioner, vilket främjar respekt och förståelse för olikheter.

Lektion 4: Framtida drömmar och yrken

Eleverna diskuterar olika yrken som finns i närområdet och får tänka på vad de själva vill bli när de blir stora. Lektionen kan inkludera en aktivitet där eleverna får rita sig själva i ett framtida yrke.

Lektion 5: Historia och traditioner

Denna lektion handlar om lokala traditioner och högtider. Eleverna får berätta om hur deras familjer firar olika högtider och även göra en enkel aktivitet för att skapa något kopplat till en tradition, som att måla en påskägg.

Lektion 6: Naturen omkring oss

Fokus i denna lektion är på naturen. Eleverna får lära sig om olika växter och djur i närområdet, samt vad vi kan göra för att ta hand om miljön. Lektionen kan inkludera en utomhusaktivitet där eleverna får observera naturen och rita det de ser.

Förberedelser

– Förbered kartor över närområdet.
– Samla bilder som illustrerar regler i skolan och kamratskap.
– Förbered material för den kreativa aktiviteten (papper, färger).

Med denna planering och uppföljande lektioner kan du skapa en engagerande och undervisande serie som introducerar viktiga teman i SO-ämnen för elever i årskurs 1.


×